Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Kvinnliga reklamregissörer uppmärksammas av ny sajt

Publicerad: 18 November 2016, 08:50

Foto: Oneofthree.se

Antalet kvinnliga reklamfilmsregissörer har ökat de senaste åren. En ny sajt vill öka takten genom att göra det enklare att hitta dem.


Ämnen i artikeln:

Cornelia OpitzFilm&TV-producenternaKOMMJessica Bjurström

För två år sedan lanserades "En av tre", ett initiativ från Film&TV-producenterna och KOMM med syftet att öka antalet kvinnliga regissörer verksamma inom reklamfilmsbranschen. Nu har även sajten oneofthree.se lanserats. Den ska erbjuda en plattform där produktionsbolagens kvinnliga regissörer samlas och där deras showreels visas upp.

Namnet på sajten syftar på att initiativet vill att det minst en av tre regissörer ska vara kvinnor vid vid varje pitch.

– Tanken med oneofthree.se är att underlätta för våra kunder att hitta rätt person för jobbet. Skillnaden mot för två år sedan är att det idag finns fler kvinnliga regissörer som representeras av produktionsbolagen. Nu har vi skapat ett verktyg som gör det enkelt att hitta dem, säger Cornelia Opitz, ordförande i Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion.

2014 fanns fem kvinnliga regissörer på produktionsbolagen men nu vid lanseringen av oneofthree.se finns 28 stycken registrerade.

– "En av tre" som uppmaning har gjort skillnad på dessa år. Vi är en bit på väg och gläds åt en delseger. Och ja, det tar tid till balans men nu är vi trots allt på väg och på sajten kan man verkligen se den skatt som produktionsbranschen besitter. Säger Jessica Bjurström, VD på KOMM.

Björn Wallenberg


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.