Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kvinnligt kreatörsnätverk växer

Publicerad: 13 oktober 2010, 12:06

Nätverket för kvinnliga kreatörer, Shecreatives, växer. Nu startar det en Öresundsavdelning men Malmö som bas.


Fr v Lisa Karinsdotter Pålsson (Myller Produktion), Sanna von Gertten (Navigator), Åse Ekström (Kollor Designbyrå), Nathalie Fältlöv (Mine), Ulrica Nolke (IKEA Communication) samt Jessica Cederberg (Hilanders).

She Creatives grundades hösten 2007 av Karin Ernerot, Creative och Jessica Olander. Tanken är att ”dela erfarenheter, inspirera varandra och knyta kontakter”. Shecreatives ksa vara ”en källa att hämta positiv kraft och energi ur”. Idag har nätverket runt 1300 medlemmar. Tidigare i höstas startade en systerorganisation i Norge.

Nu startar de även en regional avdelning i Öresund med Malmö som bas. I veckan hade de sitt första arrangemang när retorikkonsulten Elaine Bergqvist pratade härskarteknik och Trine Grönlund pratade om kvinnligt entreprenörskap.

Grundarna av den skånska avdelningen är Nathalie Fältlöv (MINE), Sanna von Gertten (Navigator), Ulrica Nolke (Ikea Retail & Communication), Åse Ekström (Kollor), Lisa Karinsdotter Pålsson (Myller Produktion) och Jessica Cederberg (Hilanders).

– Än så länge träffas vi i Malmö, men våra medlemmar är verksamma i hela Öresundsregionen, alltså även Danmark, säger Nathalie Fältlöv.

Idag består verksamheten av månatliga frukostträffar där de haft mellan 25 och 40 deltagare. Ambitionen är att även arrangera regelbundna inspirationskvällar för medlemmarna.

– Vår drivkraft är att motverka orättvisorna mellan könen i branschen genom att lyfta duktiga kvinnliga kreatörer. Det faktum att män, enligt statstik från Komm, tjänar avsevärt mer än sina kvinnliga kollegor är en anledning att driva opinion, säger Nathalie Fältlöv.

– Men vi vill också lära av varandra. Kvinnor som är på väg in i branschen ska stärkas genom kvinnliga förebilder.

Dessutom saknas branschmässiga mötesplatser i södra Sverige, anser grundarna:
– Därför startar vi en lokal del till She Creatives, säger Nathalie Fältlöv.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.