Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kvinnofridslinjens kampanj gav resultat

Publicerad: 6 mars 2008, 15:02

I början av december lanserade Kvinnofridslinjen en kampanj signerad Matador kommunikation som skulle berätta om den nya nationella stödlinjen för våldsutsatta kvinnor. Den ser ut att bli en succé.


Annons från kampanjen.

Tidigare har våldsutsatta kvinnor varit hänvisade till den kommun där de bor för att få hjälp men i slutet av förra året lanserades en nationell stödtelefon. Ann-Marie Tung Hermelin kampanjansvarig på Kvinnofridslinjen, sa då till Resume.se att de enligt beräkningar utifrån lokala stödtelefoner borde kunna få upp emot 40 000 samtal per år. Nu ser den siffran ut att bli verklighet. Under de tre första månaderna har Kvinnofridslinjen tagit emot över 9 000 samtal, eller mer än 100 samtal per dag.

– Det känns både roligt och tråkigt. Roligt att vi verkligen nått ut och att kampanjen fungerat men tråkigt att det är så många som behöver hjälp, säger Ann-Marie Tung Hermelin.

Lanseringskampanjen gick rikstäckande, dels som annonser i dagstidningar och dels i olika magasin. Detta backades upp av streamers i lokaltrafiken i Stockholm, Göteborg och Malmö, banners och informationsmaterial i form av affischer och telefonkort som skickades ut till polisen, apoteken, socialtjänsten och sjukvården i hela landet.

Telefonlinjen, som startats på uppdrag av staten, kostar cirka sju miljoner kronor per år att driva. Linjen har öppet dygnet runt.
Enligt de ansvariga på Kvinnofridslinjen varar samtalen i genomsnitt 15 minuter. 70 procent av alla samtal besvaras. Det finns dock vissa problem med statistiken.
– Tyvärr kan vi inte se vilka som ringer så vi vet inte exakt hur många samtal som kommer från samma person. Men precis när vi öppnade linjen hade vi en riktig peak med samtal och nu har nivån legat stadig mellan 70-100 samtal per dag ett bra tag. Av erfarenhet så lär de också öka med tiden, säger Ann-Marie Tung Hermelin.

Bild från avsnitt 2 av Kungamordet.

Just nu sänder dessutom SVT serien Kungamordet där en del av handlingen kretsar kring våld mot kvinnor.
Har ni sett någon ökning av samtal i samband med programmen?
– Efter de första två programmen märkte vi inget alls. Men direkt efter avsnitt tre där Linda, som utsetts för våld av sin man, får hjälp av en kvinnojour så fick vi en rejäl ökning. Då ringde massor, men det är samma problem med statistiken där. Vi vet inte säkert om det var flera olika personer som hörde av sig eller en person som ringde flera gånger.

Läs även: Kvinnofridslinjen startar nationell stödtelefon

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.