Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kvinnokommunikations skapare: ”Shout har fel”

Publicerad: 1 Oktober 2013, 15:16

Bodil Czarnecki.

Shout tror inte längre på speciella budskap till kvinnor. Byråns affärsutvecklare, Bodil Czarnecki, drev frågan stenhårt och har i stället valt att starta eget. Hon är också med och arrangerar”Women Buying Power” i Köpenhamn.


Ämnen i artikeln:

Amelia AdamoShout

Resumé berättade igår att Shout överger speciella budskap riktade till kvinnor.

”Vi  hade en person har som drev frågan och det fungerade helt enkelt inte.  Så hon slutade hos oss på grund av olika anledningar.” sade Shouts cd  Calle Österberg.

Bodil Czarnecki, som är den person han syftar på,  hävdar att det var ett medvetet val att lämna byrån – hon hade arbetar  som affärsutvecklare/projektledare i knappt två år.

– Jag har ju en helt annan uppfattning i frågan och då kan man ju inte vara kvar, men det blev en lycklig skilsmässa, säger hon.

Hon  berättar bland annat att hon och KappAhls nuvarande vd Anna-Karin Holck har hållit ett antal föredrag på IHM om kommunikation till kvinnor samt  även talat om det i samband med företagskonferensen Dermarome.

– Det  är exempelvis ingen slump att butiker är inredda på ett visst sätt. Det  handlar ju inte om att det ena är bättre än det andra, utan om att män  och kvinnor är olika, säger Bodil Czarnecki.

Hon ska även arrangera konferensen ”Women Buying Power” i höst, där bland annat M:s chefredaktör Amelia Adamo talar.

Hur kom du egentligen in på det här spåret?
–  Jag var på en del föreläsningar och hittade även en del information om  exempelvis e-handel. Det är lätt att se och män och kvinnors köpbeteende  skiljer sig åt. Kvinnor letar exempelvis runt mer innan man bestämmer  sig och vill gärna ha trygghet i sina köp, säger Bodil Czarnecki.

Hon nämner också att bolag som Bang & Olufsen är inne på samma spår med speciella budskap till kvinnor i sin marknadsföring.

Hur ser du på att Shout har övergett dessa tankegångar?
–  Jag trodde väl att jag kunde driva frågan mer då jag började på byrån,  men det hänger också ihop med vilka människor som kommer in på byrån,  säger Bodil Czarnecki.

Hon är övertygad om att Calle Österberg  verkligen tycker att det är ett problem att Shout endast har manliga  kreatörer – fem män och inga kvinnor.

– Det är jätteviktigt med kvinnliga kreatörer och särskilt om man om har fokus på den målgruppen, säger Bodil Czarnecki.

Hon tycker ibland att branschen har en tendens att stirra sig blind på olika löner et cetera.

–  Ytterst handlar det om att lyssna på olika önskemål och att inte  värdera. Lika behöver ju inte betyda samma, säger Bodil Czarnecki.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Amelia AdamoShout

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.