Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kvinnor och äldre diskrimineras

Publicerad: 21 Januari 2011, 07:24

Unga vita män dominerar reklam- och mediebyråerna. Engelska organisationen IPA har undersökt vem som jobbar och har makt i reklamen.


Kvinnor får ingen makt på byråerna enligt undersökningen.

Det är Institute of Practitioners in Advertising, IPA - branschorganisation för den engelska reklam- och mediebranschen, som gjort kartläggningen.

Resultatet är avslöjande. Branschen diskriminerar kvinnor och äldre.

Reklam är inget för åldringar. Endast 5,3 procent av de anställda är över 50 år. Bara 13,5 procent är mellan 41 och 49 år.

Snittåldern på byråerna är 33,7 år.

Det är många kvinnor som jobbar i branschen, ungefär hälften av de anställda är kvinnor. Men de får ingen makt. Bara 22,4 procent av chefspositionerna på reklambyråer är kvinnor. Det är en klar förbättring jämfört med förra året då bara 20 procent av cheferna var kvinnor.

Relambloggen More About Advertising kommenterar att resultatet inte är oväntat. Så snart det blir lågkonjunktur slängs de äldre ut och ersätt med billigare och yngre arbetskraft alternativt frilansare. Under förra året ökade antalet frilansare på engelska byråer.

I april tar Nicola Mendelsohn, som varit styrelseordförande på reklambyrån Karmarama, över som IPA:s första kvinnliga chef.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.