Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kvinnor, sportmode och kontinuitet ger vinst till H&M

Publicerad: 20 Oktober 2016, 09:20

Linda Björk.

Linda Björk blir Sveriges Bästa Marknadschef i kategori Kläder.


Ämnen i artikeln:

Hennes & MauritzH&MSveriges bästa marknadscheferSveriges Bästa Marknadschefer 2016Sveriges Bästa Marknadschef

H&M är ett av världen största mode-företag med en enorm marknads­föringsbudget. Tricket är att dra nytta av den kommunikationen på lokal nivå. Det lyckades H&M i Sverige med under året med bland annat lanseringen av den svenska OS-kollektionen. Med en relativt ung målgrupp vet H&M nyttan av att ligga i framkant med sin kommunikation, våga utmana normer och jobba systematiskt med hållbarhet.

Därför lyckades H&M
H&M fortsätter överraska och har lyckats tillföra lokal, svensk, relevans till företagets globala kommunikation. Där är receptet på årets framgångar för H&M i ett nötskal. "En lyckad kampanj som är värd att nämna är vår höstkampanj 'Fall fashion' där vi med stolthet fokuserade på mångfald och jämställdhet. Vi hyllade alla kvinnor, oavsett utseende, etnicitet eller bakgrund", säger H&M:s marknadschef Linda Björk.

Andra insatser som hon gärna vill lyfta fram är lanseringen av sportkampanjen "For every victory" som i Sverige profilerades med OS-kollektionen. I samband med sportkollektionen öppnades en pop up-butik i Stockholm och kunderna erbjöds att testa simhopp – i virtual reality.

Vad är målet?
Linda Björk avböjer att svara, men påpekar att man alltid vill överträffa sig själva och fortsätta överraska kunderna.

Så ska de förbättra sin position
En framgångsfaktor för marknadsföringen är att den lockar in kunderna att upptäcka modet. Överraska. Utgångspunkten är den globala kommunikationsstrategin som kompletteras med studier, undersökningar och feedback från målgrupper. "All vår kommunikation ska vara kreativ och i framkant, spännande och rolig samt personlig och mänsklig."

H&M:s hållbarhetsarbete är en viktig del i erbjudandet. "Där fortsätter vi fokusera under 2017", säger Linda Björk.

Samarbetspartner
Reklambyrå: Inhouse, men har haft flera samarbeten med Forsman & Bodenfors under året.
Mediebyrå: Carat.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.