Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag27.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kvinnor väljer marknadsföring – män finans

Publicerad: 14 September 2015, 08:25

Medieföretag alltmer attraktiva bland Handelshögskolans studenter

Foto: Colourbox

I en färsk arbetsgivarundersökningen bland Handelshögskolan studenter i Stockholm visar på flera tydliga skillnader mellan kvinnliga och manliga studenter när det gäller att välja bransch efter studierna. Studien visar att kvinnor väljer marknadsföring i en högre utsträckning än män.


Ämnen i artikeln:

StudenterReklambranschenMediebranschenHandelshögskolan StockholmHandelshögskolan

Undersökningen visar några tydliga skillnader mellan Handelshögskolans kvinnliga och manliga studenter. Kvinnliga studenter väljer media och marknadsföring i en högre utsträckning än sina manliga studiekamrater.

• 44 procent av de kvinnliga studenterna vill jobba med marknadsföring, men bara 17 procent av de manliga.
• Media lockar 27 procent av de kvinnliga studenterna, men bara 15 procent av de manliga.
• Finansbranschen lockar 56 procent av de manliga studenterna, men bara 32 procent av de kvinnliga.
• 38 procent av de kvinnliga studenterna vill jobba med handel, men bara 23 procent av de manliga.
• IT/Telecom lockar 28 procent av de manliga studenterna, men bara 8 procent av de kvinnliga.

− Den intressanta frågan är varför vi finner dessa skillnader. Till viss del handlar det om hur arbetsgivare agerar och jobbar med köns- och mångfaldsfrågor i sin organisation, säger Richard Wahlund, professor vid Handelshögskolan i ett pressmeddelande.

E rekommendation från Richard Wahlund för att locka studenter är att skapa en relation till studenter tidigare i deras utbildning, redan under de första veckorna. Merparten av arbetsgivarna som gjort det är de som lyckas bäst med att vara attraktiva bland studenterna. Samtidigt som undersökningen visar på flera tydliga skillnader mellan könen, toppar konsultbranschen bland nästan alla studenter, oavsett kön och utbildningsnivå.

Även om konsultföretag som McKinsey och Boston Consulting Group liksom tidigare år hamnar i topp finns ett påtagligt ökat intresse för digitala medie-/konsumentvaruföretag såsom Google, Spotify och Apple, parallellt med att intresset för finansföretag såsom Goldman Sachs, Morgan Stanley och JP Morgan minskar bland studenterna, dock inte för branschen som sådan.

De fem populäraste arbetsgivarna bland studenterna vid Handelshögskolan i Stockholm: 1. (1) McKinsey & Company
2. (2) The Boston Consulting Group
3. (3) Google
4. (4) H&M Hennes & Mauritz
5. (6) Bain & Company

− Konsultföretagen arbetar mycket målmedvetet för att tidigt i utbildningen skapa en relation till studenter och göra dem uppmärksamma på möjliga karriärvägar, vilket lönar sig. Konsult¬branschen är samtidigt en genomgångsbransch mer än andra branscher, genom vilken många avser att söka sig vidare till arbetsgivare i andra branscher, säger Richard Wahlund i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.