Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kvinnorekord i Cannes

Publicerad: 6 februari 2014, 22:20

Jessica Bjurström, vd på Komm.

Ett litet steg för mänskligheten – men ett jättekliv för Cannes Lions. I år kommer tre av totalt 17 juryer att ledas av kvinnor. – En start och början på en god cirkel i världens reklam- och kommunikationstävlingar, säger Komms vd Jessica Bjurström.


Tre kvinnliga juryordföranden är rekord – tidigare har det endast varit en  eller max två.

Cannes Lions har varit enorm mansdominerat, men i år går det åt rätt håll.

Tävlingsledningen har beslutat att minst en av tre nominerade jurydeltagare till Cannes Lions ska vara kvinna.

De tre kvinnorna som utsetts till juryordföranden är Susan Credle, chief creative officer på Leo Burnett USA i kategorin Promo,  (Promo), Susan Bonds, grundare och vd för 42 Entertainment USA i Cyber, samt Renee Wilson, president, North America, på MSLGroup i pr-kategorin.

Och i den nya tävlingen Health Lions kommer an av två juryordföranden att vara kvinna – Kathy Delaney, global chief creative officer på Saatchi & Saatchis healthcare network.

Svenska reklamare har tryckt på för ökad kvinnlig representation.

Hösten 2012 på stora representationsmötet i London ställde Komms vd Jessica Bjurström frågan till sina internationella partnerkolleger som representerar Cannes Lions.

– Jag sa: ”Vad är problemet och varför nominerar ni inte kvinnor till jurysarna”. De flesta beklagade sig med att det var svårt att hitta kvinnorna och att dom sällan hade juryerfarenhet. Jag bestred och tycke att man måste börja nånstans. Lisa Berlin, Jury Director, berömde oss svenskar för att sända förslag på kvinnor, säger Jessica Bjurström.

Lotta Mårlind
, Pia Grahn, Matias Palm Jensen och Tom Beckman är andra svenskar som krävt en förändring.

Jessica Bjurström säger till Resumé att hon är glad och lättad över att det äntligen börjar hända något på jämställdhetsfronten i Cannes Lions.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.