Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kycklingkorv blev vegetarisk i Preems kampanj

Publicerad: 17 Januari 2017, 14:11

Preem hashtaggade #vegetariskt - i reklamkampanj för sin nya korv. Problemet var bara att det handlade om kycklingkorv. Det skapade ilska i sociala medier.


Ämnen i artikeln:

PreemVegetarisktReklam

I sin senaste kampanj vill Preem uppmana sina kunder att äta mindre rött kött för att minska sin klimatpåverkan. I reklamfilmer ses kunder mumsa på kycklingkorvar och uttrycka sig gillande. Problemet var den hashtag som följde med i inlägg på sociala medier – #vegetariskt. Även om kyckling har en mindre klimatpåverkan än både fläsk och nötkött är den inte vegetarisk, något som Twitter-användare gjorde företaget uppmärksamma på.

Preem har nu bytt ut hashtaggen mot #kycklingkorv. I ett sms till Dagens ETC skriver Preems presschef Niclas Brantingsson att "Det blev ett misstag av den som publicerade tweeten. Det ska ha justerats."

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

PreemVegetarisktReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.