Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ladbrokes får rätt i Marknadsdomstolen

Publicerad: 29 maj 2008, 11:29

Svenska Spel stämde nyligen Ladbrokes för varumärkesintrång. Nu avslår Marknadsdomstolen stämningsansökan och ger de brittiska uppstickarna rätt.


Vid lunchtid kom beslutet. Marknadsdomstolen avslår Svenska Spels krav på att Ladbrokes kampanj Svenska Spel – engelska odds ska stoppas.

– Jag är glad men inte förvånad, att driva ett ekonomiskt monopol är en sak som är stötande men att samtidigt försöka monopolisera språket, såsom Svenska Spel uttryckt saknar både anständighet och rimlighet, säger Lasse Dilschmann, Ladbrokes VD i ett pressmeddelande.

Kampanjen Svenska spel – engelska odds började gå 1 maj i år och går både i tv, som prinkampanj samt på webben. Syftet med kampanjen var att väcka debatt om det svenska spelmonopolet. Svenska Spel anklagade Ladbrokes för varumärkesintrång, dels genom att använda orden svenska spel, men också för att man använde sig av någonting som man tyckte liknade Svenska Spels logotyp i reklamfilmen.

Tobias Wahlberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.