Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag16.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Låg sannolikhet att vi köper en reklambyrå”

Publicerad: 6 Maj 2013, 10:38

Foto: Pressbild.

Michael Storåkers bror, Nicklas Storåkers, har gått ihop med H&M-vd:n Karl-Johan Persson och Nordstjernans med dess vd Tomas Billing i spetsen och bildat projektbolaget NS Intressenter. Fokus är att hitta en snabbväxare inom tjänstesektorn och man siktar på investeringar upp till en miljard kronor. Någon reklambyrå är det dock inte tal om i nuläget.


Ämnen i artikeln:

StoråkersKarl-Johan Persson

– Jag tänker inte starta någon ny Storåkers eller liknande. Den platsen  är ju redan upptagen, haha, säger Nicklas Storåkers, som var vd för  Avanza mellan 1999-2011 och ingår i trion för projektbolaget NS  Intressenter.

Nicklas Storåkers har gått ihop med H&M-vd:n Karl-Johan Persson och Ax:son Johnsons makt- och  investeringsbolag Nordstjernan, där Tomas Billing är vd, enligt DI.

NS  Intressenter letar efter en oslipad diamant i tjänstesektorn –  bakgrunden är bland annat att Nicklas Storåkers har spenderat de senaste  1,5 åren med att utvärdera 50-talet tjänstebolag. Planen är en  investering på 0,5-1 miljard kronor, men det kan bli större eller mindre  än så, enligt DI.

Nicklas Storåkers och Karl-Johan Persson räknar  med att gå in med egna pengar, medan Tomas Billing får kapitalet från  just Nordstjernan.
– Vi är inte bara en köpare i slips, utan vill  jobba hårt och få skit under naglarna också. Vi letar efter ett bolag  som har kommit en bit på vägen och redan visar upp lönsamhet, säger  Nicklas Storåkers till DI.

Han utesluter inga branscher inom tjänstesektorn, men räknar inte med att satsa på något renodlad kommunikationsbolag:
–  Jag har väldigt, väldigt svårt att tänka mig i att det skulle landa i  att vi köper en reklambyrå. Jag vill visserligen inte utesluta något,  men det är väldigt låg sannolikhet för det, säger Nicklas Storåkers.

Han  uppger att kommunikation i sig är intressant, men mer i det att  kommunikationsområdet har blivit en naturlig del av många verksamheter:
– Många  företag har större eller mindre inslag av olika kommunikationslösningar  idag, men alla har inte överblick över sina system och kunskap om hur  dessa kan användas fullt ut för att få bästa möjliga potential för  verksamheten, säger Nicklas Storåkers.

Har du tittat på någon renodlad kommunikationsbyrå bland de bolag som du har utvärderat under 1,5 år?
– Det  finns en hel del bolag med beröring inom området, men inget är något  renodlat kommunikationsbolag, säger Nicklas Storåkers.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.