Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Lägre tillväxt för programmatic än väntat

Publicerad: 4 December 2017, 12:56

Foto: Pixabay

När reklaminvesteringar flyttas från traditionella till digitala medier försvinner 25 cent av varje dollar till data- och teknologi. Det menar GroupM som idag presenterade sin prognos för 2018 års globala reklaminvesteringar. Prognosen visar även en lägre tillväxt för programmatic än väntat.


Ämnen i artikeln:

Digitala trenderGroupMReklamReklaminvesteringar

Under morgonen släppte WPP-ägda GroupM sin prognos för 2018 års reklaminvesteringar världen över. Föga förvånande visar prognosen att de digitala reklaminvesteringarna fortsätter att öka, om än i något lägre takt än tidigare. 2018 väntas digitala reklaminvesteringar öka med 11,3 procent i jämförelse med 11,5 procent under 2017. I och med den digitala tillväxten väntas sektorn vid årsskiften överstiga traditionell tv i 17 länder, däribland Sverige. TV-investeringarna världen över väntas stiga med 2,2 procent.

En delförklaring till den minskade ökningen för digital reklam är att en del pengar försvinner till annat när reklamen flyttas till digitala medier.

– För varje dollar som flyttas från legacy-medier till digitala medier räknar GroupM med att 25 cent går till teknologi och data, säger Adam Smith, futures director på GroupM.

Enligt GroupM:s beräkningar kommer Facebook och Google tillsammans att stå för 84 procent av digitala investeringar under det kommande året. Byrågruppen menar att utvecklingen är dåliga nyheter för digitala publicister men att Amazons inträde på banan kan komma att leda till en hälsosammare marknad med högre konkurrens.

Programmatiska investeringar har inte ökat i lika hög takt som förväntat och står idag för 20 procent av den digitala annonskakan i USA. En förklaring till detta anses vara att aktörer fortfarande oroar sig för bristande integritet hos leverantörerna i programmatic-kedjan och att många varumärken oroar sig för att dyka upp i oönskade annonsmiljöer. Många annonsörer väljer idag att endast synas på så kallade vitlistade, det vill säga säkra, sajter. Denna utveckling gör att räckvidden i många fall blir lägre och till en högre kostnad.

För radio råder något av ett status quo då sektorn väntas minska sin marknadsandel med 0,1 procent från 4,4 procent 2017.

Out-of-Home väntas öka sin marknadsandel till 6,3 procent under 2018, den högsta noteringen sedan 1993.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.