Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Lajkat och Nyheter365 i säljsamarbete

Publicerad: 7 December 2015, 13:29

Johan Rikner, vd på Nyheter365, och Ehsan Fadakar, chef sociala medier Schibsted.

Foto: Josefin Meihua Lindberg/

Schibsteds viralsajt Lajkat anlitar Nyheter365, som äger Newsner, för att ansvara för den digitala försäljningen. ”Vi kompletterar varandra bra”, säger Schibsteds Ehsan Fadakar.


Ämnen i artikeln:

Ehsan FadakarLajkatNyheter365Johan RiknerViraltSchibstedNewsner

Konkurrerande viralsajterna Lajkat och Newsner kommer alltså att säljas av samma försäljningsbolag hos Nyheter365. Men de kommer inte att ingå något innehållssamarbete.

– Sajterna hålls isär, men vi har kommit överens när det kommer till samarbete att Nyheter365 ska ta över Lajkats försäljning under det kommande året. Jag tror att vi kompletterar varandra bra. Newsner når mycket bredare än vad vi gör med en äldre publik. Vi når smalare men en har en väldigt tydlig målgrupp, där 70 procent av användarna är mellan 18-35 år. Ytterligare tio procent är under 18 år, säger Ehsan Fadakar, chef för sociala medier hos Schibsted, till Resumé.

Lajkat kommer nu att börja arbeta mer med native advertising, något de hittills inte har gjort.

– Nyheter365 är duktiga på branded content och native, vilka är format vi vill jobba mer med. Branded content ska produceras på Lajkat, men säljas av Nyheter365 medan native ska produceras av Nyheter365. Vi har inte arbetat med native alls, branded content har däremot gått väldigt bra sedan i augusti. Det hör ihop med vår satsning på video, säger Ehsan Fadakar.

Johan Rikner, vd på Nyheter365, säger i en kommentar:
– Under 2016 vill vi skapa ett av Europas modernaste samarbeten med våra kunder, vi tror mycket på kreativ branded content både på sajterna och utanför, oavsett om det är rörlig bild eller text.

Lajkat och Newsner lanserades båda förra sommaren och har nu satt ett gemensamt mål att nå över två miljoner i mobilen varje vecka. Trafik drivs främst via sociala medier.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.