Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Läkarattack mot Apotekets reklam

Publicerad: 13 december 2007, 17:04

Forsman & Bodenfors hyllade reklamfilm Värk för Apoteket har gett marknadschefen Eva Fernvall huvudvärk. Upprörda läkare har bland annat startat mailinglistor för att få stopp på filmen.


Reklamfilmen Värk började sändas 23 oktober och vann Månadens kampanj för samma månad.

Budskapet är att en miljon svenskar skulle kunna ha mindre ont, om rätt dos och typ av receptfria värktabletter användes.

Syftet med filmen är att kunderna i högre utsträckning ska använda farmaceuternas kunskaper.

Men i läkarkåren har reaktionerna på filmen varit starka. Kritiken har främst gått ut på att reklamen kan leda till en överkonsumtion.

– De har skrivit artiklar i Dagens Medicin, startat mejlinglistor och ringt mig personligen, sammanfattar Eva Fernvall.

Motståndet mot läkemedelsreklam är enligt Fernvall relativt utbrett i läkarkåren.

– Dels finns en allmän reklamskepsis när det gäller läkemedel, dels finns en klassisk motsättning mellan farmaceuter och läkare inom primärvården. Läkarna anser att farmaceuterna går in på deras område när de delar ut råd om läkemedel. Men vi anser att bättre rådgivning avlastar primärvården.

Marknaden för receptfria läkemedel mot värk omsätter enligt Eva Fernvall 1 miljard kronor per år.

– Vi bemöter kritiken på ett korrekt sätt och har inga planer på att ändra vår marknadsföring på grund av den.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.