Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Läkare utan gränser åldras med värdighet – men hatar att fylla år

Publicerad: 1 Juni 2018, 07:28

Foto: Pressbild

De senaste 25 åren har Läkare utan gränser i Sverige arbetat på några av jordens mest utsatta platser. Nu lanseras kampanjen "25 år för länge", som ett budskap om avsändarens önskan att inte behöva finnas till.


Ämnen i artikeln:

RuthReklamLäkare utan gränser

För 25 år sedan startades organisationen Läkare utan gränser Sverige. Det är 25 år för länge. Nu lyfter man fram budskapet av att inte vilja finnas till, men även att världens problem kommer att fortsätta och att organisationen "tyvärr" behövs.

Några av de katastrofer som lyfts fram i kampanjen är Folkmordet i Rwanda, 1994, Massakern i Srebrenica, 1995, Tsunamin i Sydostasien, 2004, Jordbävningen i Haiti 2010, Ebolautbrottet i Västafrika 2014 och Flyktingkrisen på Medelhavet 2015.

– I 25 år har vi lindrat nöd och räddat liv. Vi önskar såklart att vi inte skulle behöva finnas i ytterligare 25 år. Men idag är behovet av vårt arbete större än någonsin och så länge världen ser ut som den gör, kommer vi att fortsätta våra medicinska humanitära insatser, säger Ida Bah, insamlingschef på Läkare utan gränser, i en kommentar.

Kampanjen "25 år för länge" är framtagen av reklambyrån Ruth i samarbete med Läkare utan gränser.

– När vi började prata om ett jubileum landade vi ganska snart i detta antifirande av det livsviktiga arbete som Läkare Utan Gränser gör. Vi blickar tillbaka och ser arbetet som alla givare varit med och gjort möjligt de senaste 25 åren. Även om vi alla önskar att det inte hade behövts. Genom att visa bilder från kriser och katastrofer som berört oss alla hoppas vi kunna skapa en emotionell tidsresa som engagerar, säger Jakob Fagerström, Art Director på Ruth.

Arbetsgrupp:

Läkare Utan Gränser

Tove Olin – Marketing Project Manager

Petter Hägg – Digital Marketing Officer

Åsa Nyquist Brandt - Editor

Ruth

Jakob Fagerström – Art Director

Alexandra Dannberg – Copywriter

Henrik Täppmark – Creative Director

Johanna Björnfot – Projektledare

Malin Högström – Produktionsledare

Anders Liljegren – Content Producer

Jesper Svensson Bohman – Editor

Anders Nilsson - Originalare

Johan Olsson - Grafisk Formgivare

Johanna Åkesson - Grafisk Formgivare

PHD

Sanna Söderström – Account Director

Mimmi Salhi – Digital Lead

Ludvig Söderlind – Media Specialist

Kampanjfilmen kan ses här:

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.