Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Läkare utan gränser sätter Stockholm i brand

Publicerad: 24 augusti 2011, 12:54

Läkare Utan Gränser går i dagarna ut med en skandinavisk opinionsbildande kampanj med temat "Humanitär hjälp är inget vapen". Bakom kampanjen står nya byrån Fredrik Forsling – Special Branding Project.


Ämnen i artikeln:

Läkare utan gränser

"Modern krigföring handlar mycket om att vinna civilbefolkningens hjärtan. Därför använder stridande parter humanitär hjälp som ett vapen i sina krig och konflikter. Men det som på ytan verkar bra för de utsatta människorna, kan på djupet vara en mycket farlig utveckling" skriver Läkare utan gränser i ett pressmeddelande när man i dagarna   går ut med en skandinavisk opinionsbildande kampanj med temat "Humanitär hjälp är inget vapen"  .

Målsättningen med kampanjen är att öka förståelsen för dilemman som en civil person kan ställas inför under en väpnad konflikt.

Kampanjen lanseras med DR, ett brev där mottagaren blivit angiven av en vän som tvingats söka vård. Brevet leder vidare till Facebook där man kan spela spelet ”Krig i Skandinavien”. I spelet ställs man inför omöjliga val som uppstår i konfliktzoner utan neutral och opartisk humanitär hjälp. Steg två i kampanjen innefattar en film där kirurgiska instrument bildar ett vapen, som kommer att gå på biografer i Skandinavien. Under hösten genomför Läkare Utan Gränser också olika aktiviteter på temat, bland annat seminarium och pressträffar.

 

Fakta

Arbetsgrupp
Kundansvarig: Lina Eidmark (Läkare utan Gränser)
Byrå: Fredrik Forsling - Special Branding Projects
Kreativt koncept: Fredrik Forsling och Gottfried Gemzell
Kreatörer: Fredrik Forsling, Gottfried Gemzell och Joakim Svensson
Projektledning: Fredrik Forsling och Lina Eidmark
Retusch: Fredrik Malm
Animation/illustration: Tobias Dahlén, Stefan Hörberg (Rithuset-Stockholm Animation)
Musik produktionsledning: Karolina Rennemark (Delorean)
Musik: Martin Sjögren och Johannes Ring (Delorean)
Facebook applikation: Bombayworks
Nyhetstecknare fb app: Magnus Jonason
Postproducer: Linda Östlund, (Stopp)
Colorist: Annika Pehrson, (Stopp)
Sound design: Edward Björner, (Stopp)
VFX: Jonas Jäderholm, (Stopp)
Speaker: Magnus Mark
Repro: Bertil Israelsson, (Mosebacke repro)

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Läkare utan gränser

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.