Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Läkarmissionen säljer gris som julgåva

Publicerad: 5 december 2012, 13:35

Läkarmissionen går ut i sin första stora kampanj på flera år med hjälp av Jack Russel samt Ligistfilm. Enkelt förklarat går kampanjen ut på att givaren kan köpa alltifrån en livs levande gris för att stöda Nicaragua till en kyckling åt fattiga familjer i El Salvador.


Ämnen i artikeln:

LäkarmissionenLigistfilm

Kampanjen går i TV4 och dess systerkanaler samt print och digitala medier under december månad:

– Vi  vill inte göra en vanlig kräng-film utan skapa en film som är varm och  lyfter alla de produkter som Läkarmissionen säljer till jul och att  människor ska känna värmen och vilja bidra, säger Peter Mars, regissör  på Ligistfilm i en kommentar.

Idén går ut på att i en juilinspirerad miljö visa på  bredden i Läkarmissionens biståndsbutik, WebaidShop samt visa att  julklapparna verkligen är på riktigt.

Detta innebär att en  kassaapparat får symbolisera mikrolån och spargrupper, medan en livs  levande gris får fungera som symbol för att förändra framtiden för  utsatta människor.

Webaidshop är kanske inte helt förvånande öppen dygnet runt och givaren kan själv skriva ut gåvobevis.

Man kan även välja att Läkarmissionen skickar gåvobeviset till rätt person alternativt få det digitalt i mobilen.

Läkarmissionen har arbetat med att förändra framtiden för utsatta människor ända sedan 1958.  100 miljoner fördelades under förra året med tyngdpunkt på Afrika:

– Allt  fler väljer att ge bort en julklapp som gör gott och det är vi så klart  jätteglada över. Försäljningen i vår WebAidShop under december månad  har ökat varje år sedan 2007, säger Conny Sjöberg, insamlingsansvarig på  Läkarmissionen.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

LäkarmissionenLigistfilm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.