Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Läkemedelsbolag fälls för annons

Publicerad: 16 April 2009, 11:42

Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL, fäller läkemedelsbolaget Sanofi-aventis. Anledningen – det framgick inte i annonsen att det handlade om ett läkemedel.


Annonsen, här utan text.

Läkemedelsbolaget Sanofi-aventis kampanj för produkten Orudis anmäldes till NBL. Enligt Läkemedelsverket framgick det inte att det rörde sig om ett läkemedel, vilket är ett krav enligt läkemedelslagen. Läkemedelsverket påpekade bland annat att det på marknaden finns andra geler som lindrar och kyler inom andra produktkategorier än läkemedel.

NBL går nu på Läkemedelsverkets linje och fäller Sanofi-aventis annons. Läkemedelsföretaget tvingas därmed betala 40 000 kronor.

Den aktuella annonsen med texten ”Sved det till i låret på upploppet?” samt ”Gel som lindrar och kyler” publicerades bland annat i tidningen Topp Hälsa nr 12 2008.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.