Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Läkemedelsjätten straffas igen – får böta för Alvedonreklam på Youtube

Publicerad: 19 Augusti 2020, 08:32

Läkemedelsbranschens informationsgranskningsnämnd (IGN) anser att det är omöjligt för tittaren att hinna läsa informationstexten i GlaxoSmithKlines reklamfilmer för Alvedon.


Ämnen i artikeln:

GlaxoSmithKlineAlvedon



Företaget GlaxoSmithKline straffas än en gång för brister i marknadsföringen av läkemedlet Alvedon Novum, det rapporterar nyhetsbyrån Siren. Det är Läkemedelsbranschens informationsgranskningsnämnd (IGN) som beslutat att företaget måste betala 440 000 kronor i straffavgift eftersom de tre reklamfilmer som publicerades på Youtube som var så korta att det var omöjligt för den genomsnittsläsaren att hinna bearbeta informationen i texten. 

Det är inte första gången som IGN straffar läkemedelsjätten för brister i marknadsföringen. Den här gången laddades sex filmer upp på Youtube varav tre var sex sekunder långa och resterande tio sekunder.

I sitt svar till nämnden uppger GlaxoSmithKline att det var ett misstag att de sex sekunder långa filmerna laddades upp och att det berodde på den ”mänskliga faktorn”. Filmerna togs bort snabbt. Men nämnden väljer att inte ta hänsyn till detta i sin slutliga bedömning. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

GlaxoSmithKlineAlvedon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.