Reklam
Läkemedelsjätten straffas igen – får böta för Alvedonreklam på Youtube
Publicerad: 19 augusti 2020, 08:32
Läkemedelsbranschens informationsgranskningsnämnd (IGN) anser att det är omöjligt för tittaren att hinna läsa informationstexten i GlaxoSmithKlines reklamfilmer för Alvedon.
Företaget GlaxoSmithKline straffas än en gång för brister i marknadsföringen av läkemedlet Alvedon Novum, det rapporterar nyhetsbyrån Siren. Det är Läkemedelsbranschens informationsgranskningsnämnd (IGN) som beslutat att företaget måste betala 440 000 kronor i straffavgift eftersom de tre reklamfilmer som publicerades på Youtube som var så korta att det var omöjligt för den genomsnittsläsaren att hinna bearbeta informationen i texten.
Det är inte första gången som IGN straffar läkemedelsjätten för brister i marknadsföringen. Den här gången laddades sex filmer upp på Youtube varav tre var sex sekunder långa och resterande tio sekunder.
I sitt svar till nämnden uppger GlaxoSmithKline att det var ett misstag att de sex sekunder långa filmerna laddades upp och att det berodde på den ”mänskliga faktorn”. Filmerna togs bort snabbt. Men nämnden väljer att inte ta hänsyn till detta i sin slutliga bedömning.