Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Läkemedelsverket förbjuder Kan Jang-reklam

Publicerad: 20 juli 2009, 10:16

Det Malmöbaserade läkemedelsföretaget Green Medicine riskerar en miljon kronor i vite för felaktigt utformad reklam. Läkemedelsverket förbjuder företagets reklam för Kan Jang och Chi San.


Ämnen i artikeln:

Läkemedelsverket

Läkemedelsverket förbjuder företaget Green Medicine att marknadsföra produkten Kan Jang med formuleringar som till exempel ”Kan Jang hjälper direkt!” och ”Rinnande näsa, hosta, ont i halsen och lätt feber? Oberoende av förkylningssymtom så hjälper Kan Jang snabbt.” Verket förbjuder också företaget att marknadsföra produkten Chi San med formuleringar som till exempel ”Chi San minskar tröttheten snabbt, oftast inom en timme och pigghetskänslan sitter i länge - som regel hela dagen.”

Enligt Läkemedelsverket är formuleringarna, som bland annat har använts i annonser i tidningarna ”Kropp & Själ” samt ”Hemmets Journal” i år, vilseledande samt strider mot läkemedelslagen.

Bryter Green Medicine mot förbuden riskerar de ett vite på totalt en miljon kronor.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Läkemedelsverket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.