Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Lame duck? Absolut inte!”

Publicerad: 18 juni 2014, 09:16

Ewa Björing i Cannes.

Foto: Magnus Helander.

Mandatperioden är på väg mot sitt slut och opinionssiffrorna är besvärande. Det är ett pressat läge för handelsministern Ewa Björling, som nu är i Cannes som ett led i arbetet att främja exporten av de kreativa näringarna, däribland kommunikationsindustrin. – Om jag är en "lame duck"? Absolut inte!


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2014KOMMEwa Björling

I arbetet med att främja exporten av de kreativa näringarna befinner sig nu handelsminister Ewa Björling i Cannes under "Reklam-VM", och i morse gästade hon Komm:s evenemang Creative Morning.

Resumé fick en kort pratstund med handelsminsistern efteråt.

Efter förra valet var ditt mål att fördubbla den svenska exporten fram till 2015, med hälp av de kreativa näringarna. Hur tycker du att det går med det?
– Nja, så här är det: Vi sa 2009, 2010 att vi ville fördubbla exporten inom fem år. 2012, när vi såg att finanskrisen blev mer långvarig, reviderade det målet. Vad jag talar om är att öka exporten generellt. Genom att använda de kreativa näringarna skulle vi bli bättre på att promota den delen av exporten – vi hade inte varit tillräckligt bra på det förut – vi såg också att det var ett område som växte.

Mandatperioden rinner ut och opinionssiffrorna signalerar ett kommande regeringsskifte. Är du en "lame duck" nu?
– Absolut inte. Det gäller att jobbba stenhårt ända fram till valet och det har jag också lovat mig att göra. Vi ser också en ljusning i exporten opch 2014 kan bli ett relativt bra år, och 2015 och 2016 ännu bättre.

En reklamrelaterad fråga: Veronica Palm, S, vill förbjuda sexistisk reklam. Hur ser du på det?
– Jag har inte hört vad hon har sagt, så det är svårt för mig att ta ställning till. Men rent generellt är jag emot förbud.

Hur välvilligt inställd tror du att en eventuell rödrön regering kommer att vara till kommunikationsbranschen i termer av export?
– Det ska inte jag svara på. Det får du fråga dem om.

Varför ska man rösta på alliansen då?

– Vi underlättar för företagen, vi kommer inte att höja bensinskatten, inte höja kilometerskatten, inte ta bort halveringen av av undomsgivaravgifter, inte höja restaurangmomsen och vi kommer att göra det ytterligare lättare att starta företag. Tittar du på de olika partierna i den rödgröna sidan, rosa ju också numera, så står de för ganska olika förslag, men jag ser inget förslag som är tillväxtvändligt eller företagarvänligt.

Hur ser du på din egen framtid?
– Den frågan är upp till statsministern. Jag tycker att jag har regeringens roligaste jobb och jag känner mig inte färdig med det.

Ewa Björling trycker hårt på att lansera Sverige som "världens mest kreativa land".

Vad bygger du det på?
– På ”Global creativity index”. Och det har vi ju blivit flera gånger i rad. Det är fantastiskt, vi måste bara bli bättre på att klargöra det globalt.

Vad tar du med dig härifrån Cannes?
– Framförallt är det väldigt roligt att träffa stolta, glada svenskar som i förhållande till landets befolkningsstorlek tar hem bland de flesta lejonen i hela Cannes Lions. Vi gör bra saker, men vill bli bätre på att berätta om det också. Jag får själv inspiration att prata med svenskarna som är här.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News