Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lämnar egna byrån för Lantmännen

Publicerad: 9 december 2008, 12:59

Ulrika Palm blir ny marknadsdirektör på Lantmännen Cerealia. Där kommer hon att ansvara för varumärkena Axa, Kungsörnen, Start, Gyllenhammars.


Ulrika Palm.

Ulrika Palm har gjort en lång karriär inom marknadsföring. Hon har jobbat för jättarna Unilever och Proctor & Gamble. Mellan de två hann hon med en kort sväng i bokbranschen.

På Proctor & Gamble var Ulrika Palm ansvarig för Wella. Hon gjorde också en nordisk pr-upphandling och satte upp pr-strategier för alla P&G:s varumärken inom kategorin beauty.

Efter det startade hon egna byrån Blackbird PR.

Men nu väntar åter ett jobb som marknadsdirektör. Den sjunde januari får hon titeln på Lantmännen Cerealia och ska där ansvara för produkter som omsätter runt 2 miljarder kronor om året.

– Jag ska titta vidare på internationaliseringen varumärkena i portföljen. Lantmännen ligger väldigt rätt i tiden bland annat eftersom konsumenterna blir allt noggrannare med vad de stoppar i sig.

Får du en ökad marknadsföringsbudget?
– I den strategi som bolaget har lagt är både marknadsföring och produktutveckling väldigt viktiga.

Kommer du att se över byråsamarbetena?
– Lantmännen centralt jobbar med Storåkers och det kommer vi också att göra.

Egna pr-byrån Blackbird PR som har tre anställda lämnar Ulrika Palm delvis nu.
– Jag kommer att ha ett fortsatt ägarintresse och sitta i styrelsen. Det dagliga jobbet kommer Wictoria Hedman att ta över. Hon har nyligen rekryterats och kommer från första januari att gå in som delägare i Blackbird PR. Wictoria har en bakgrund från bland annat Spalt PR och Presskontakterna.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.