Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lämnar Los Angeles för Morgan Kane

Publicerad: 18 mars 2008, 16:13

Morgankane satsar på att växa i både personal och omsättning. Helt ny på företaget är Mark Alan Loso som klivit in som ny senior Flame Artist på bolaget. – Vi breddar också tekniken för att ännu mer anpassa oss till både reklamfilm och långfilmsproduktion, säger Anders Hägglund, vd på Morgankane.


Mark Alan Loso och Anders Hägglund.

Mark Alan Loso klev av planet på Arlanda för två veckor sedan. Det var första gången i sitt liv han satte fot på svensk mark och han gjorde det med en förhoppning om att stanna och skapa ett liv här som senior Flame Artist på postproduktionsbolaget Morgankane. Ett bolag han knappt vet någonting om.

Mark Alan Loso har en gedigen CV i bagaget. Han har arbetat med storfilmer som till exempel Pirates of the Caribbean, Master and Commander, Apollo 13, Titanic, Rush Hour och Cast Away samt gjort reklamfilmer för bland annat Lexus, Coca-Cola, Nike, Ford, Miller, Volkswagen, Burger King and Adidas. Nu ska han ta sig an den svenska reklamfilmsmarknaden.

– Jag har arbetat i Los Angeles de senaste 20 åren och jobbat med enorma filmproduktioner och prestigeuppdrag. Det var dags för något nytt. Jag vill inte längre sitta tre timmar per dag i bilen och jobba 16 timmar per dygn. Jag har gjort det så länge och hårt, nu handlar det om att hitta kvalité i livet, säger Mark när Resume.se träffar honom på företagets kontor på Östermalm i Stockholm.

Direkt nyanländ kastades han in i slutproduktionen av ATG:s nya kampanj för Olympiatravet.
– Morgankane är hungriga och går efter stora saker, det gillar jag. Jag kommer inte att jobba med gigantiska filmproduktioner här men jag tror att jag kommer att få jobba under mycket mer humana förhållanden än tidigare, säger Mark Alan Loso.

Bild från senaste ATG-kampanjen. Här syns Karolina Klüft och Johan Wissman.

Varför blev det Sverige?
– Jag registrerade mig på Utopia people och för en månad sedan fick jag veta att ett företag i Stockholm ville komma i kontakt med mig. Även om jag inte hört talas om företaget tidigare så var Sverige i toppen av min lista och min släkt härstammar dessutom härifrån så det kändes som ett bra val, säger Mark.

Två veckor har passerat. I avtalet mellan Morgankane och Loso har det skrivits in att parterna först skulle testa om allt kändes rätt innan ett färdigt avtal skrevs ut.
– Det gör det absolut, säger Loso och företagets vd Anders Hägglund nästan i kör. Loso tillägger med ett litet skratt.
– Nu är vi klara att gå vidare så jag hoppas att pengarna börjar trilla in snart.

Vad Mark Alan Loso tjänade i USA vill han inte uppge. För Titanic gjorde han en scen på 20 sekunder. Det tog honom fem månader. Han uppger att han för det jobbet fick en standardlön.

Bild från "svensk" scenen i Titanic som mark jobbat med.

– Det är så stora skillnader mellan USA och Sverige. Där jobbade man minst 50 timmar per vecka exklusive lunch och ofta var inte övertid betald. Här chockades jag i fredags förra veckan när kontoret plötsligt tömdes på folk klockan fem.

Enligt Morgankanes vd  Anders Hägglund , som själv endast varit på bolaget i sex månader, är Mark Alan Loso en del av företagets nya strategi för att bli nummer ett inom postproduktion på reklamfilmssidan. Företaget satsar också på att stärka tekniken för att bättre kunna konkurrera och bredda sig inom både reklamfilm och långfilmsproduktion. Just nu för de även diskussioner med ytterligare ett stort utländskt namn.

Hur ser du på dig själv i förhållande till svenska Flame artists?
– Jag känner faktiskt inte till några andra förutom Quentin Olszewski (på Morgankane reds. anm). Men jag bryr mig inte heller, vi ska bli bäst det är allt som räknas. Nej, jag bara skämtar, skriv inte det. Att bedömma någons annans jobb är oerhört svårt. Man måste både veta hur lång tid personen hade på sig och vilken budget projeketet hade. Och det är saker som jag inte känner till.

ATG Olympiatravet

Reklambyrå: Åkestam Holst
Produktionsbolag: FLX Film
Regissör: Emil Möller
Producent: Ylva Axell
Grading: Adam Scott, The Mill London
On Set Supervision, Post Produktion & 3D: Morgankane

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.