Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Lämnar pr-världen för SCP

Publicerad: 19 November 2010, 13:50

Göteborgsbyrån SCP byter vd. Bytet innebär comeback för en veteran i reklambranschen. Ulf Nilsson blir SCP:s nye vd den 1 mars. – Det är en byrå som är mycket bättre än vad den är känd för, säger han.


Ämnen i artikeln:

SCPUlf Nilsson

truetrue2020-11-10T14:49

Bengt Ahlbom och Carl Erik Kjærsgaard välkomnar SCP:s nye vd Ulf Nilsson. Foto: Pernilla Warberg.

Bengt Ahlbom har varit vd på Greybyrån SCP i 17 år. I år fyller han 60 år.
– Det är dags att göra den här förändringen. Jag vill sluta när det går så bra som möjligt, säger han.
– Med den förändring som mediemarknaden genomgår behöver vi få in nytt blod, ny energi.

Så för ett år sedan introducerade han frågan hos Carl Erik Kjærsgaard, styrelseordförande och vd för Grey Nordic. Via en rekryteringsfirma hittade de Ulf Nilsson, N:et i ANR, som lämnade ANR strax före försäljningen till BBDO för tio år sedan. Sedan dess har han jobbat som pr-konsult på JKL i ­Göteborg. Nu återvänder han till reklambranschen för att leda SCP.
– Reklambranschen går en spännande tid till mötes. Och SCP är en spännande arbetsplats, säger han.

Lika nöjd är Carl Erik Kjærsgaard på Grey Nordic:
– Vi är mycket glada och stolta över att Ulf Nilsson nu tar över som vd. Hans bakgrund är perfekt med tanke på den utveckling som sker i reklambranschen, säger han.

Ulf Nilsson ser SCP som något av ett dolt guldkorn.
– Det är en stor byrå med mycket muskler och kompetens som har både svenska och utländska uppdrag . Samtidigt som en del saker kan förbättras och förfinas.

SCP har 60 medarbetare, hade 2009 en byråintäkt på 71 miljoner och ett resultat på 10,7 miljoner.
– För 2010 räknar jag med en byråintäkt på 74–75 miljoner, säger dagens vd Bengt Ahlbom.

Trots det är SCP en relativt anonym byrå. Men det ska bli ändring på det nu:
– Naturligtvis vill ägaren att SCP ska bli mer märkbar i reklamsamhället, säger Ulf Nilsson.

Vägen till det är tävlingar:
– Det är naturligtvis en ambition att göra det mer fram­över, säger Ulf Nilsson.
– Min bedömning är att tävlande gör en till en eftertraktad arbetsgivare. Vi behöver få in fler medarbetare.

Bengt Ahlbom lämnar inte SCP utan blir arbetade styrelse­ordförande och vill också ”jobba med uppdrag” igen.
– Jag är ju i grunden projektledare, säger han.

SCP

SCP bildades 1986 genom att norska Scanpartner köpte och slog ihop byråerna Sjökvist och Reklamkonsultation. År 1997 köpte Greynätverket byrån.
Byråintäkt 2009: 71 Mkr
Vinst 2009: 10,7 Mkr
Antal anställda: 60

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

SCPUlf Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.