Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Landslaget slår ifrån sig Wikegårds sponsorkritik

Publicerad: 10 februari 2015, 12:57

Maria Pietilä Holmner, Marcus Hellner och Frida Hansdotter

Foto: Kampanjbild

TV4:s expertkommentator Niklas Wikegård riktar skarp kritik mot att det svenska skidförbundet ingått ett sponsoravtal med snabbmatskedjan McDonalds.


Ämnen i artikeln:

Niklas WikegårdAftonbladetMcDonaldsTV4

Den före detta ishockeyspelaren – numera expertkommentatorn – Niklas Wikegård publicerade sent i går kväll en videoblogg där han ställer sig mycket kritisk till det faktum att svenska skidförbundet ingått ett sponsorsamarbete med snabbmatskedjan McDonalds. Han säger att det alpina landslaget står för friskvård, hälsa, träning och gott uppförande – något som klingar illa med McDonalds som sponsor. Niklas Wikegårds budskap i filmen är att landslaget borde vara rädda om sitt varumärke.

– Jag hoppas att man har fått extremt mycket pengar för att sälja en så viktig del av sin värdegrund, säger han.

I dag svarar skidlandslaget på kritiken. Landslagschefen Ville Bylin säger till Aftonbladet att han är stolt över samarbetet med McDonalds.

– De är en aktiv partner som gör väldigt mycket för svensk skidåkning. Det de säger om att det är hamburgare och stripps, det är det absolut, men de har 400 rätter där man kan välja att äta morötter och dricka vatten om man vill. Sedan är det 430 000 besökare i restaurangerna varje dag vilket gör att vi syns mycket. Så totalt sett är jag jättenöjd.

De svenska skidåkare som Aftonbladet pratat med delar inte heller Niklas Wikegårds kritik.

– Jag känner att McDonald's dels är en väldigt bra arbetsgivare för många unga. Sedan beror det helt på vad man väljer att äta. Man kan välja hälsosamma alternativ också så det är helt upp till en själv vad man väljer, säger Maria Pietilä Holmner till Aftonbladet.

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.