Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 17 november 2009, 09:52
ANR BBDO:s första kampanj för Vasakronan går upp på måndag. – Det är en hyllning till alla kontorsråttor, säger Pontus Karlsson, vd och projektledare på ANR BBDO.
För ett år sedan gick fastighetsbolagen Vasakronan och AP Fastigheter ihop. Det sammanslagna bolaget fortsätter att verka under varumärket Vasakronan.
ANR BBDO vann kommunikationsuppdraget för bolaget i april och nu kommer byråns första kampanj enligt det nya konceptet, som går ut på att människor som har det bra lättare gör ett bättre jobb.
Kommunikationskonceptet utgår från att Vasakronan har möjligheten att göra att Sveriges företag går bättre genom att se till att de anställda har bästa möjliga förutsättningar att göra ett bra jobb. Totalt är det 180 000 personer som rör sig i kontorsjättens lokaler varje vardag.
– Det är många människor. Så många att det faktiskt skulle påverka Sverige om de mår bättre och kan prestera på topp, säger Pontus Karlsson.
– Och Vasakronan är ett företag som man verkligen vill ska gå bra eftersom det är våra pensionspengar som är investerade i detta.
Nu är det inte enbart lokalen som gör att folk trivs på jobbet, men Vasakronan vill i alla fall göra vad det kan som värd för att underlätta den biten. Allt från cykelrum till receptionsservicen påverkar de anställdas vardag. Payoffen ”Välkommen till en bättre värd” hänger med i det nya konceptet.
– Det finns så många hjältar som hyllas hela tiden, artister, idrottare med mera. Det här är kampanjen som hyllar alla helt vanliga kontorstjänstemän som tillbringar en tredjedel av sin vakna tid på kontoret, säger Pontus Karlsson.
ANR BBDO har spelat in sex reklamfilmer som lyfter fram olika kontorshjältar. Speaker är Susanne Reuter. Filmerna börjar rulla brett i tv på måndag och fortsätter fyra fem veckor. Detta kompletteras med webb och dr till beslutsfattare med konkreta tips på hur de kan förbättra sin kontorsmiljö.
Kund: Vasakronan
Byrå: ANR BBDO
Uppdragsgivare: Peter Östman och Marika Karlsson
Arbetsgrupp: Andreas Lönn ad, Sara Kolbäck copy, Marie Wanberg final art, Pontus Karlsson projektledare, Jacqueline Nyman produktionsledare, Anna Jensen planner
Produktionsbolag: Callboy. Max Vitali regissör
Webbyrå: Syrup
Mediebyrå: Scream
Ulrika Fjällborg