Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Långsiktig Byhrårelation

Publicerad: 10 november 2008, 10:34

Alla pratar om långsiktiga relationer mellan beställare och byrå. Få har det. Men här är ett lysande undantag: Christer Byhr har i tjugo år jobbat som ad tillsammans med Santa Maria. Det firade de tillsammans nyligen med en kryddstark middag.


truefalse

Christer Byhr ad för Santa Maria kryddor sen 20 år tillbaka tillsammans med Henrik Billger, marknadsdirektör på Santa Maria.

Samarbetet mellan Santa Maria och Byhr är lika gammalt som byhr… förlåt byrån. Valentin & Byhr bildades när Ventus och Byhr & Green slogs samman för tjugo år sedan. Med bland Ventus kunder fanns redan Santa Maria.

– Mitt första jobb för dem var att designa kryddburkarna med den blå etiketten. Den har ändrats lite med tiden, men är sig ganska lik.

Det mesta andra har däremot ändrats: år 1988 omsatte Mölndalsföretaget som då hette Nordfalks kryddor 214 miljoner. Nu är de uppe i över 4 miljarder och finns i större delen av Europa. Från enbart kryddor har de i dag en rad matprodukter.

Men när de har sett över sin kryddhylla finns det en som alltid har stått kvar och behållit smak och fräschör: ad:n Christer Byhr.

– Det är jag och någon på Santa Maria som har varit med hela tiden. Marknadschefen Henrik Billger har varit med i fjorton år.

Hur får man ett samarbete att fungera så länge?
– Det är ett bra företag att jobba med, det är korta beslutsvägar och de går mycket på magkänsla. Det har hela tiden varit ett roligt samarbete. Och jag är matintresserad, och det underlättar nog en hel del.

Inga pitcher som har stört?
– Jo, vi har varit utmanade några gånger, men är kvar. Det har nog utvecklats ett förtroende från båda håll. Och jag blir ju lite en del av deras företag också. Vi känner varandra och kan tala väldigt öppet.

Mattrender på gång?
– I dag är det ganska blandat. För några år sedan sade man att afrikansk mat skulle komma stort, men det har vi inte riktigt sett. Asiatisk mat har växt mycket och mexikansk, eller texmex, som etablerades på 90-talet har länge varit stort i Sverige och sprider sig nu alltmer i övriga Europa.
– Jag tror också att husmanskosten är på väg tillbaka. Och det ekologiska växer i alla led. Där kommer nya produkter hela tiden.

Tjugo år nu, hur länge ska ni fortsätta att krydda tillvaron för varandra?
– Så länge båda vill, och vi känner att det utvecklas. Jag jobbar med detta dagligdags, och det finns nya saker att göra hela tiden. Så säg tio år till – minst, säger Christer Byhr.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.