Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 29 mars 2012, 07:36
Jessica Bjurström.
Foto: Stefan Borgius
Namnkrocken är ett faktum.
Sveriges Informationsförening med 5 500 medlemmar byter namn till Sveriges Kommunikatörer.
Det får Jessica Bjurström, vd för Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm, att se rött.
Ämnen i artikeln:
Sveriges KommunikationsbyråerSveriges KommunikatörerKOMMSveriges InformationsföreningJessica BjurströmFör några år sedan bytte Reklamförbundet namn till Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm.
Nu har en annan branschorganisation – Sveriges Informationsförening – bytt namn till Sveriges kommunikatörer.
Det var i går kväll som årsstämman tog beslut om att Sveriges Informationsförening med 5 500 medlemmar i fortsättningen ska heta Sveriges Kommunikatörer. Av 108 som deltog på stämman röstade 104 ja.
– 84 procent av våra medlemmar betraktar sig som kommunikatörer och nu får vi ett namn som speglar deras vardag och det framtida kommunikationslandskap som breder ut sig, säger föreningens tillförordnade vd och styrelseordförande Cecilia Schön Jansson, till Dagensopinion.se.
Jessica Bjurström, vd för Sveriges Kommunikationsbyråer är inte lika nöjd. Hon menar att namnen är förvillande lika. Bjurström har också framfört den synpunkten – men den har alltså ignorerats av Sveriges Kommunikatörer.
– Det är ett märkligt val av namn – på gränsen till fantastilöst, lite snätt uttryckt. Lite elakt uttryckt kan man säga att det är långt ifrån professionellt. Det finns en stor potential för förväxling, och det är inte i linje med god kommunikation, säger Jessica Bjurström till Resume.se.
Komm har 280 medlemsföretag.
Magnus Helander