Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Lanserar nytt annonsformat – vill utmana Facebook och Google

Publicerad: 30 Juni 2020, 13:32

Kobler placeras annonser utifrån produktens relevans till det redaktionella innehållet.

Foto: Anna Demianenko

Norska Kobler lanserar nu ett AI-verktyg för kontextuell annonsering i Sverige. ”Kraven på att skydda personliga data kommer bara att öka med tiden”, säger Erik Bugge, vd på Kobler, i ett pressmeddelande.


Ämnen i artikeln:

Facebook annonseringAnnonseringAnnons

Det norska it-bolaget Kobler har redan lanserat ett eget annonsformat i hemlandet, och omsatte under sitt första räkenskapsår 18 miljoner norska kronor. Nu tar de sin tjänst till Sverige, vars format de kallar för kontextuell annonsering. 

Annonseringen riktar sig mot mediekonsumenterna baserat på vad de läser för innehåll i de digitala kanalerna. Samtidigt samlar formatet inte in persondata. 

– Kraven på att skydda personliga data kommer bara att öka med tiden. Kunderna efterfrågar en transparent och trygg plattform som kan skapa större affärsmöjligheter för annonsörerna och samtidigt bibehålla den personliga integriteten och det är här Kobler kommer in i bilden säger Erik Bugge, grundare och vd för Kobler, i ett pressmeddelande.

Bolaget har redan flera svenska kunder, som McDonald's, Volkswagen och SBAB. 

Enligt pressmeddelandet ser bolaget sitt annonsformat som en lösning för de marknadschefer som kläms mellan kostsam annonsering på Google och Facebook, i ljuset av att lagen om GDPR försvårar möjligheterna att bygga lönsamma relationer med kunder i de egna kanalerna. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.