Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Lanserar tävling för planners

Publicerad: 18 December 2015, 13:13

David Lillewarg, ordförande i APG Sweden.

Nästa år arrangeras den första upplagan av Planning Awards i Sverige. Bakom initiativet står APG Sweden i samarbete med Indikat och Kristofer Dalin.


Ämnen i artikeln:

Kristofer DalinReklamtävlingIndikatPlanning AwardsPlanner

Den första svenska upplagan av Planning Awards kommer att hållas den 15 april på Handelshögskolan i Stockholm. En heldag med föreläsningar och seminarier kombineras med prisutdelning. Tävlingen ska belöna det bästa planningarbetet som gjort under året i fem kategorier: reklam-, pr-, media- webb- och design/varumärkesbyråer.

Bakom initiativet står plannerorganisationen APG Sweden tillsammans med Indikats Göran Swahn och Kristofer Dalin, tidigare projektledare på Holy Diver och ansvarig för DN:s "Reklamcupen".
– Initiativet togs för två år sedan av styrelsemedlemmar i svenska APG. De är väldigt starka i London där tävlingen redan har funnits i tiotalet år. Vi kände att det är viktigt att belysa planningens vikt och värde. Många av de största byråerna har redan insett det, men på majoriteten av alla byråer finns kanske bara en planner. Denna måste hela tiden bevisa sitt värde internt och för kunderna, säger APG Swedens ordförande David Lillewarg.

Tävlingen blir också en motvikt mot andra kommunikationstävlingar där kreatörerna oftast står i centrum.
– Vi bejakar vikten av planning och belönar de som belönas bör.

Juryordförande i Planning Awards är Dan Landin som driver Evidence Strategy (tidigare planningchef på Åkestam Holst). Just nu rekryteras jurymedlemmar till de fem kategorierna, och inlämningen av bidrag öppnar i januari.
– Inskicksförfarandet ser ut på liknande sätt som i Guldägget och 100-Wattaren. Byråerna fyller i formulär och bidragen bedöms enligt vissa kriterier. Från och med mars kommer vi att ha löpande juryarbete som kommer att kora de vinnande bidragen, säger David Lillewarg.

Hur bedöms bidragen?
– Det görs på samma sätt som hos APG i Storbritannien. Vi har också lagt till kunden som parameter. Jobbar man exempelvis på Forsman & Bodenfors med Volvo så behöver de vara med och ha sitt goda minne till inskicket. Det ger en extra valideringsdel i förfarandet.

Fokus kommer att ligga på vilka effekter kampanjerna har gett. Men detta kommer skilja sig från hur 100-Wattaren mäter bidragen.
– Vi bedömer effekterna från case till case. Där 100-Wattaren kanske mäter direkta affärsvärden fångar vi upp vad en given insikt har skapat för skillnad i exempelvis preferens eller attityd. Vi är inte lika datastyrda, och därför är det superviktigt att ha med kundens röst i bedömningen för att ge tyngd i beslutet.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.