Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Länsförsäkringar ber om ursäkt för misslyckat utskick

Publicerad: 30 Januari 2018, 07:58

Länsförsäkringar backar och ber om ursäkt till sina kunder för ett utskick där de försökte ge ny mening åt begreppet misslyckad.


Ämnen i artikeln:

LänsförsäkringarReklam

I kampanjen #MissLyckad ville Länsförsäkringar ifrågasätta den prestationshets innefattande "bländade leenden, vältrimmade kroppar, galna festnätter, en mils löpning innan solen gått upp, toppresultat i plugget, matlagning i Guide Michelin-klass" som råder i samhället.

Under gårdagen skickade de därför ett mejl till sina kunder betitlat "Du är #MissLyckad" - något som inte landade väl hos några av mottagarna. I kampanjen samarbetade Länsförsäkringar med Icona Pop och designern Ida Klamborn.

— Sarah Pallin (@pallinsarah) 29 januari 2018Hej @forsakringar Jag är kund hos er. Hur misslyckade känner ni efter dagens panikartade beteende? Hur ska vi tjejer känna oss trygga med er när det händer en riktig olycka? @iconapop #MissLyckad https://t.co/nbRTvkW1af

Bara fyra timmar efter utskicket backade så Länsförsäkringar och bad om ursäkt till de kunder som fått utskicket.

"På förekommen anledning vill vi be om ursäkt för otydlighet kring vårt utskick tidigare idag. Vårt budskap är att hylla alla människor precis som de är, och vända känslan av otillräcklighet som många ungdomar idag upplever, mot att de istället ska känna sig lyckade utan hets att försöka leva upp till skeva ideal som inte existerar på riktigt. Miss Lyckad är tänkt att vända på begreppet misslyckad! Vi är otroligt ledsna över att vårt budskap blev otydligt i vårt utskick".

Till Dagens Nyheter säger Lisa Höglund, kommunikationschef för Länsförsäkringar i Göteborg och Bohuslän, att rubriken kan leda till att mottagaren missuppfattar budskapet. Hon vidhåller dock att de flesta av reaktionerna på kampanjen varit positiva samt att den fått stort genomslag.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

LänsförsäkringarReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.