Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Länsförsäkringar vill minska skärmberoendet – Martner frontar kampanj

Publicerad: 5 Oktober 2018, 08:17

Foto: Pressbild

Den digitala vardagen tenderar att sluka upp din fritid och skapa ett beroende. Det vill Länsförsäkringar förhindra med hjälp av det nya initiativet "Skärmhjälpen".


Ämnen i artikeln:

Gustav MartnerLänsförsäkringarReklamKampanj

Folk som sitter med gamnacke och sittar sig blinda på telefonen blir en allt vanligare företeelse i ens vardag. Likes, snaps och roliga klipp kan i slutändan leda till ett skärmberoende som har negativ påverkan. Statistik visar att ungdomar spenderar mindre tid utomhus än fängelsefångar, men spenderar i snitt fem timmar per dag på sociala medier. Gränsen för vad som är hälsosamt ligger på 20 minuter.

Länsförsäkringar lanserar nu initiativet "Skärmhjälp", som ska få dig att hitta balans i din skärmtid.

– Skärmhjälpen.se är nästa steg i vårt arbete med att få barn och ungdomar att må bra och inte hamna i utanförskap. Digitala skärmar är en av orsakerna till att många hamnar i psykisk ohälsa. Därför vill vi bidra med ett verktyg som med relativt enkla medel kan förändra ett beteende. Vi arbetar mot kommuner och skolor för att sprida material som lärarna kan använda i klassrummen, för att fler ska få förutsättningar för en bra framtid, säger Lisa Höglund, kommunikationschef Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, i en kommentar.

Tanken är att tjänsten ska fungera som ett konkret hjälpverktyg och värdera om din skärmtid är osund eller ej. Med hjälp av ett personifierat hjälpprogram kan du bland annat få reda på hur många år av ditt liv du kommer spendera på sociala medier om du inte ändrar dina vanor.

Initiativet är framtaget av Stendahls. Projektet lanseras i sin helhet under vecka 41 och innehåller reklamfilmer, print, digital media, skolmaterial och digital pr. Kampanjfilmerna frontas av den framstående kommunikatören Gustav Martner.

Arbetsgrupp bakom Skärmhjälpen.se:
Idé, kreation, mediestrategi, produktion, kommunikationsmaterial, PR och filmer: Stendahls
Testet och utbildningen är framtaget i samarbete med Gustav Martner: Digital Reliance, Annika Björnsdotter: Leg. Psykolog och Pontus Wärnestål: Docent i informatik och universitetslektor.
Sajt: Simma Lugnt

Kampanjfilm hittar du här:

Alex Hartelius


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.