Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lantmännen använder bagagebanden på Arlanda

Publicerad: 3 december 2008, 11:28

Lantmännen vill kommunicera att de har ett brett produktutbud och öka medvetenheten om att de står bakom ett flertal varumärken. Lösningen från reklambyrån Storåkers McCann blev produktsamplig på bagagebanden på Arlanda.


I början av november körde Lantmännen igång en stor marknadsföringssatsning med målet att koppla ihop företaget med dess produkter. Lantmännen har hög kännedom för vissa av deras varumärken som till exempel Kungsörnen, Axa och Kronfågel men få vet att Lantmännen är företaget bakom.

– Vi måste bygga upp kopplingen mellan Lantmännen och produktvarumärkena. Få vet idag att vi är ett livsmedelsföretag. Målet är att 30 procent ska veta vilka produktvarumärken Lantmännen står bakom, säger John Wernvik, projektledare på Lantmännen.

Kampanjen, som startade i tisdags, består av produktsampling på bagagebanden på Arlanda. Totalt handlar det om 20 dagars sampling fördelat på tre tillfällen per dag. Eventet genomförs i samarbete med JCDecaux, som står bakom reklamytorna på Arlanda, och Luftfartsverket. Johan Bjerkéus, ansvarig för internationell försäljning på JCDecaux, uppskattar att eventet kommer att nå cirka 350 000 ankommande resenärer under december.

John Wernvik

– Med den installation Lantmännen genomför under december månad torde det vara svårt att missa någon av dessa ankommande resenärer. Vid samplingen av deras produkter tar ungefär hälften en produkt från Lantmännen ur deras låda. Tillsammans med samplingen på bagagebanden har Lantmännen tre stycken bakbelysta skyltar på väggarna ovan bagagebanden. Denna kampanj tangerar det vi kallar att äga en arena, säger Johan Bjerkéus.

Enligt JCDecaux kostar boxarna på väggen 85 000 kronor styck för en månad. Samplingen på bagagebanden kostar i detta fall 100 000 kronor för en månad.

– Vad jag vet har det här aldrig gjorts tidigare, säger Jörn Arnell, projektledare på Storåkers McCann. Han fortsätter. Det här blir det första man möts av när man kommer hem till Sverige. De flesta väntar upp till en kvart på sitt bagage vid banden och då blir det här en kul och välkomnande grej.

Vid en testkörning under måndagen försvann närmare 80 produkter, eller cirka en och en halv låda, inom loppet av några minuter. Vid en snabb rundfrågning bland dem som plockat varor svarade tre av fyra personer att det var Lantmännen som var avsändare för kampanjen.

Vad är målgruppen för Lantmännen?
– Vanliga människor som har ambitionen att leva hälsosamt samtidigt som de har svårt att få tiden att räcka till, säger John Wernvik.

Vilken profil vill ni ha?
– Att Lantmännen står för bra mat. Vilket vi kan göra eftersom vi har produktion från jord till bord.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.