Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lärarkampanjen som lyfte

Publicerad: 29 november 2012, 15:21

Le Bureaus kampanj för Skolverket gjorde lärarlinjen mer attraktiv.

Skolverkets kampanj "För det vidare" vinner 100 watt i kategorin ideellt. Målsättningen att höja anseendet och intresset för lärarutbildningen lyckades väl.


Ämnen i artikeln:

Skolverket100-wattarenLe Bureau

Allt färre söker sig till lärarutbildningarna. Det ville Skolverket ändra på och vände sig till Le Bureau. Lösningen blev kampanj där bland annat mer eller mindre kända personer träffar gamla lärare som har betytt mycket för dem i sin senare karriär.

Resultatet blev att antalet sökande steg rejält i år.

"Frågar man ungar idag vad de helst vill bli när de blir stora svarar de sannolikt 'kändis, eller något inom media, mode, eller reklam'. Årets 100-wattsvinnare har tagit fasta på insikten att man kan välja ett yrke där man verkar osynlig, men ändå få hjältestatus. För alla har väl haft en lärare som betytt extra mycket och som gjorde det lite drägligare att gå i skolan? Genom att slå hål på myten om att läraryrket är tråkigt och monotont och göra lärarna till hjältar, har Skolverkets kampanj lyckats höja antalet sökande till lärarlinjen med 20 %. Bra jobbat tycker vi i juryn.". Så lyder motiveringen.

Övriga vinnare i kategorin är:
75 WATT
Crossing Boarders, Twee-Q, Deportivo  

50 WATT
Amnesty, Amnesty – Lås upp, Garbergs
IQ, Smoothness, Forsman & Bodenfors
Stockholms Stadsmission, Stockholms Stadsmission – Julkampanjen 2011, Garbergs

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.