Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 9 december 2014, 16:07
Uppemot 50 procent av förlagens annonstrafik kommer från fejkade klick som skapas via automatiserade program - bottar. Bot-genererad trafik står idag för 11 procent av all displayreklam och 23 procent av videoreklamen.
Digital annonsering omsätter 43,8 miljarder dollar under nästa år, varav 6,3 miljarder dollar kommer från falsk trafik som genereras via bottar.
Det visar en rapport från Association of National Advertisers och WhiteOps, enligt Adweek.
Rapporten visar att stora publicister som sätter upp privata annonsbörser för att värna om tunga varumärken också lever i fara – tio procent av den typen av programmerade kampanjer genereras via just bottar.
Rapporten visar också att mellan 3 till 31 procent av den programmerade trafiken är fejk och skapas av just bottar – genomsnittet ligger på 17 procent.
Mer än hälften av trafiken från företag som anser sig kunna lyfta trafiken för exempelvis ett förlag kommer från just bottar.
Rapporten visar också att bottar står för 19 procent av all personaliserad reklam – det vill säga reklam som baseras på en användares webbhistorik.
Karl-Johan Byttner