Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Lars Hall – den främsta art directorn i Sverige någonsin”

Publicerad: 6 April 2018, 12:17

Lars Hall.

Foto: Jonas Eltes

En av Sveriges främsta kreatörer har gått ur tiden. Här är några röster om Lars Halls liv och gärning.


Ämnen i artikeln:

Carin FredlundReklambyråerChristina KnightLars HallAnna Romson

Lars Hall grundade reklambyrån Hall & Cederqvist år 1973 tillsammans med copywritern Jan Cederqvist. Det kom att bli dåtidens främsta byrå och har fostrat en hel generation namnkunniga reklamare. I går kom nyheten att Lars Hall gått bort vid 79 års ålder. Han sörjs av många.
– Nu är bägge mina läromästare, Hall och Cederquist, ur tiden och det känns ledsamt. Lars var krävande, både mot sig själv och alla andra; både i tanke och i hantverk. Men så blev det också bra; tidlöst, enkelt, estetiskt och med respekt för mottagarens intellekt. Sparsam med ord, inget pynt, alltid oklanderligt klädd. Vi hade en bra relation, även efter jag slutat på H&C; han kom ofta förbi min mans ställe "Den andalusiska hunden" och tog en kaffe i baren och pratade, säger Christina Knight som arbetade på byrån mellan 1986 och 1991.

En annan som inledde sin bana i reklamvärlden på Hall & Cederquist är art directorn Anna Romson. Året var 1988 och byrån var i färd med att försöka etablera sig i New York. Hon började som Lars Halls assistent och blev sedermera anställd kreatör på byrån hemma i Sverige.
– Han betydde otroligt mycket för mig i början av min karriär. Det var inte lätt att var kvinna i reklambranschen, men han har alltid stöttat mig fullt ut, säger hon.

Anna Romson har ett särskilt minne av tiden i New York som säger mycket om hur Lars Hall var som person. Wasabröd ville slå sig in på den amerikanska marknaden och Hall & Cederqvist slogs om att vinna uppdraget.
– Vi hade jobbat jättehårt i flera dagar. Kvällen innan pitchen var jag rätt slut och skulle iväg på en fest. Innan jag lämnade byrån sa jag "det spelar ingen roll, vilken amerikan vill äta det här äckliga fula brödet ändå?". Dagen därpå kom jag tillbaka och där stod Lars som hade varit uppe halva natten. Han hade slängt allt vi gjort i papperskorgen och gjort en ny kampanj. Det var en bild på Ingemar Johansson med texten "Who would eat this skinny bread?" och en med Yvonne Ryding som sa "Who would eat this ugly bread? I was brought up on it". Jag förstod att det var min kommentar som hade fått honom att göra det, minns Anna Romson.

Hur det gick? Hall & Cederqvist vann pitchen. Men när det var dags för lansering hade USA-drömmarna gått i kras.
– 99 procent av alla kreatörer hade inte orkat ta det vidare, eller haft modet att göra om allt från början. Men det hade Lars. Han körde alltid på 130 procent. I efterhand brukar jag alltid titta på grejer och tänka "vad skulle Lars säga om det här?".

Deras vänskapsrelation fortsatte under åren, bland annat genom arbetet med Fotoskolan Sthlm där Lars Hall var aktiv fram tills för något år sedan.
– Han var väldigt stark och fortsatte i ledningsgruppen trots att han gick med rullator. Jag tror att många machomän inte hade vågat och stängt in sig hemma. Men han fortsatte att göra det han ville.

Lars Hall satt med i Platinaakademin – branschens "Hall of fame" – fram till år 2013 då han valde att hoppa av i protest. Under flera år hade han försökt få Anna Romson invald – utan framgång.
– Det finns en räcka av kompetenta kvinnor som bör vara med, men det är bara män som väljs in. Det borde kallas herrklubb i stället, sa han till Resumé.

Ett starkt ställningstagande som fick ringar på vattnet, minns reklam- och varumärkesexperten Carin Fredlund.
– Till slut fick det vara nog för honom och han hoppade av. Jag skrev i en krönika att det var det första Platinaakademin gjort som tillförde branschen något på riktigt. Lars Hall hade enorm integritet och stod upp för sina ideal, säger hon.

Carin Fredlund har följt reklambranschen länge och har enorm respekt för Lars Halls gärning.
– Han var en oerhört ödmjuk och totalt dedikerad person. Han höjde aldrig rösten utan tog gärna in allt runt omkring sig. Jag rankar honom som den främsta art directorn i Sverige någonsin.

I går publicerade hon ett blogginlägg med rubriken "Lars Halls insatser kan inte överskattas".
– Han har varit mentor åt väldigt många och på så sätt bidragit till utvecklingen av branschen. Själv var han en väldigt skicklig reklamman som bidragit starkt till många varumärken och deras styrka. Han var oerhört dedikerad och gav sig aldrig, säger Carin Fredlund till Resumé.

Vad ser du som hans främsta bedrifter?
– Hans enorma sinne för kommunicerande form och att aldrig krångla till det. NK, Föreningssparbanken och SJ är tre exempel på det. Vad han än gjorde var det enkelt rent, tydligt och kommunicerade direkt.

Mångåriga vännen och tidigare kollegan, fotografen Lennart Durehed, var den som bekräftade Lars Halls död för SVT i går. För Resumé berättar han hur de båda lärde känna varandra.
– Han har betytt jättemycket för mig. När jag flyttade tills Stockholm 1976 kände jag ingen. Men jag sökte upp många art directors och Lasse kom jag jättebra överens med. Jag hade bott i New York och vi pratade mycket om vad som hände där med alla gallerier. Ur den diskussionen föddes idén om att starta ett galleri (Camera Obscura).

Hur skulle du beskriva honom?
– Koncentrerad, fokuserad och väldigt säker. Vi stod ofta och tittade på bilder och det var ingen diskussion om vilka vi skulle använda. Han visste precis vad som fungerade.

Hur skulle du beskriva hans gärning?
– Varje gång jag ser en NK-kasse reflekterar jag över hur modern den känns fortfarande. Att något ser lika fräscht ut år efter år är ett tecken på god formgivning. Det finns många exempel på saker han har gjort som fortfarande ser nya ut.

Här intervjuas Lars Hall av Björn Rietz för Komms räkning år 2010:

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.