Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Läser av människor på ögonen

Publicerad: 4 april 2012, 12:59

Studier visar att upp till 90 procent av all kommunikation inte är verbal. Istället finns den största delen av informationen i våra ögon, ansiktsuttryck och i vårt kroppsspråk. Detta tog företaget Ciba Vision bakom endagslinserna, Dailies, och reklambyrån Milk fasta på när de startade kampanjen Dailies Eye translator.


Ämnen i artikeln:

Milk

Kampanjen är digital och lanseras i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Kärnan ligger i en Facebook-app där du kan analysera bilder som du har laddat upp eller taggats i på Facebook för att få reda på din personlighet.

– Tanken med kampanjen är att levandegöra Dailies varumärkeslöfte "Say It With Your Eyes" genom att faktiskt undersöka vad dina och dina vänners ögon säger, förklarar Ulf Nordstrand, projektledare på Milk.

Appen analyserar personernas ögon och matchar dem med en stor databas av universella uttryck. Sedan översätts resultatet med en bildtext som publiceras på de taggade personernas "väggar". På så sätt kommer kampanjen sprida sig själv. Det fungerar bäst om man inte bär glasögon.

Dailies Eye translator ska under året följas upp med fler sociala kampanjer.

Ämnen i artikeln:

Milk

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.