Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Låser upp topphemliga rum från kalla kriget

Publicerad: 25 april 2012, 11:20

Kalla kriget-känslan kommer tillbaka när Statens Fastighetsverk öppnar upp topphemliga bergrum för allmänheten.
Reklambyrån Volt har gjort reklamfilmen.


Ämnen i artikeln:

Volt

I år öppnar Statens Fastighetsverk upp tidigare topphemliga försvarsanläggningar för allmänheten för en dag – lördag den 26 maj.

– Hemliga rum är en dag då vi bjuder in svenska folket till allas vårt gemensamt ägda kulturarv. Varje plats har sin egen historia som vi på olika sätt åskådliggör denna dag. Genom att låna ut nyckeln till dessa platser bjuder vi på något unikt samtidigt som vi ger våra besökare ökad kunskap om kulturarvet och berättar om oss som sköter om det, säger Thomas Norell, generaldirektör vid Statens fastighetsverk.

Statens Fastighetsverks byrå Volt har ghort reklamfilmen inför årets happening.

"För 2012 års kampanj var att uppdraget att kommunicera Hemliga rum kring temat Maktbalans. Berättelsen om Maktbalans handlar ytterst om hot och rädsla; för dansken, ryssen, för uppror och ett tredje världskrig. Ur det hotet och ur den rädslan föddes Sveriges befästningar och försvar. Temat spänner över hundratals år av befästningskonst" berättar Volt i ett pressmeddelande.

– Vi tog fasta på det hemliga när vi tog fram kampanjen. Det finns en inneboende nyfikenhet hos oss människor som gör att när vi ser ett nyckelhål vill vi kika in, säger Stefan Trolle-Lindros, ad på Volt.

Volt har även tagit fram en kampanjsajt  där svenska folket via en Facebookkampanj har uppmanats att rösta på sitt favoritrum. Kampanjen stöttas även av kulturtavlor, banners, lokal annonsering, Facebook samt den trailer som Volt tagit fram till rörliga medier.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Volt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.