Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Läslov – då satsar Readly på de unga läsarna

Publicerad: 28 Oktober 2019, 13:00

Foto: Karolina Henke

Under kampanjen "Här föds en läsare" erbjuder magasinstjänsten Readly sin tjänst gratis. Readly har dessutom teamat upp med Egmont, SJ och Coop för att få ytterligare spridning på kampanjen.


Ämnen i artikeln:

ReadlyReklam

Barns minskande läsande har varit en brännande fråga under flera år. 2016 valde regeringen att byta namn på höstlovet, som istället blev läslovet.

I samband med lovet väljer den digitala magasinstjänsten Readly nu att genomföra sin största utomhuskampanj någonsin – "Här föds en läsare". Bolaget har bland annat samarbetat med Egmont som valt ut favoritavsnitt från Bamse och Kalle Anka som ska locka barn att läsa mer. Även Modern Psykologi och Språktidningen har valt ut artiklar med fokus på läsning. Parallellt kommer även SJ och Coop hjälpa till med distributionen av kampanjen.

– Tappar vi läsningen i samhället blir det i slutänden ett demokratiproblem. Så tillsammans med svenska tidningsförlagen vill vi skapa förutsättningar för barn och ungdomar att komma i kontakt med lustfylld läsning. Det gör vi genom att släppa vår tjänst gratis under hela läslovet. Att hitta läslust tidigt i livet skapar en bra vana för barn att kunna ta till sig ny kunskap och tränar dem i att förstå journalistiskt innehåll, säger Daniel Hamrin, nordisk innehållschef på Readly.

Under läslovet kommer Readlys magasinstjänst att erbjudas gratis.

– Det finns mängder av anledningar att läsa. Och massor av nackdelar om man inte läser. Men läsare föds inte genom pekpinnar om vad och hur man ska läsa, utan genom lustfyllda och lättillgängliga berättelser. Tillsammans med Readly kan vi erbjuda just detta och förhoppningsvis bidrar vårt gemensamma initiativ till att sänka tröskeln till läsandets magiska värld, säger Jonas Lidheimer, PR- och informationsansvarig på Egmont Publishing.

Parallellt med den svenska kampanjen "Här föds en läsare", som är framtagen av Post STHLM, lanserar Readly även sin största globala utomhuskampanj. Kampanjen kommer att synas i Sverige, Tyskland, Storbritannien och Nederländerna.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

ReadlyReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev