Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Låt kunderna göra jobbet – så maxar du co-creation

Publicerad: 5 Oktober 2016, 07:17

Amerikanska sajten Threadless låter kunderna själva designa sina t-shirts.

Låt kunderna göra jobbet, få marknadsanalys och ambassadörer på köpet. Resumé Insikt Marknads guidar till co-creation.


Ämnen i artikeln:

Resumé Insikt Marknad

Att låta kunderna ta hand om produktutvecklingen är inget nytt. Men med digitaliseringen och sociala medier det blivit enklare. Det kallas co-creation och har blivit allt viktigare inom marknadsföring.

Karina T Liljedal på Handels i Stockholm har nyligen lagt fram en doktorsavhandling om co-creation.

– Alla företag kan arbeta med co-creation. Men det går inte att göra allt på alla företag, säger hon.

Det finns några lyckade exemplar. Åhléns "Folkets filling", Åbros flirt med hembryggeritrenden som gav Åbro Drakens Guld, till exempel.

Det är fördel om företagets varumärke är känt och produkten inte för komplicerad. McDonald's kampanj MyBurger är ett typiskt exempel. Men ett källarföretag som sysslar med avancerad teknik bör nog undvika co-creation.

Det kanske viktigaste med co-creation är dialogen med kunderna. Därför är negativ feedback bättre än ingen feedback alls.

Att mäta co-creation ställer annorlunda krav. De vanliga KPI:erna behöver kompletteras. Har kundinsikten ökat och hur har sättet att driva företagets marknadskommunikation påverkats, är frågor som kan ska ha svar.

Läs mer om co-creation i nya Resumé Insikt Marknad. En prenumeration fixar du här.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Resumé Insikt Marknad

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.