Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Låter barnen berätta om sin kamp mot cancern

Publicerad: 3 september 2014, 06:40

Bild ur filmen.

Barncancerfonden har gjort sig kända för sina tomma blå stolar. I den nya kampanjen låter de istället drabbade barn ta plats och berätta om sina erfarenheter. Målet är att få fler månadsgivare.


De senaste åren har Barncancerfondens kommunikation byggt på de blå stolarna som figurerar i organisationens reklamfilmer. De fick stor uppmärksamhet med filmerna där fyra föräldrar stor bakom varsin stol. I tre av dem sitter deras barn men för den fjärde är stolen tom, vilket illustrerar att forskningen har kommit en bra bit på vägen men att mer pengar behövs för att rädda alla.

Sedan reklambyrån INGO tog över för knappt två år sedan har de släppt en film med den blå stolen placerad i ett klassrum. Den är till en början tom, men sedan kommer barnet vars cancer har blivit behandlad och sätter sig. Hopp har blivit ett allt centralare begrepp i kommunikation.

Nu tar de nästa steg. I de nya filmerna låter Barncancerfonden drabbade barn berätta om sina upplevelser. I den första möter vi Eddie som tidigare insjuknade i leukemi men i dag är helt frisk igen. Kampanjen innehåller fler filmer, samt en annonskampanj och radiospotar där fler delar med sig av hur de bekämpade sjukdomen.

Organisationens målsättning är att fler människor ska bli månadsgivare, eller "barnsupporter" som de väljer att kalla det. Pengarna går till forskning, stöd och information.
– Det här är ett område där marknadsekonomin inte riktigt har förmågan att skaka fram pengar. Medicinbolag tjänar nästan inga pengar på barncancer eftersom att det är för få som drabbas. Det är en hemsk insikt, och det gör att Barncancerfonden fyller en viktig funktion, säger Linus Almqvist, chef för kommunikation och privatinsamling.

Christina Knight, creative director på INGO, berättar att vändningen till hoppfullhet är en central ingrediens i den nya filmen, precis som i den tidigare kampanjen som byrån låg bakom.  
– Man ska alltid känna att det är lönt, och att det betyder något, att stödja Barncancerfonden, säger hon.

Att spela in filmerna med drabbade barn var en speciell upplevelserna. Men resultatet blev starkt och geniunt.
– Barnen har varit väldigt delaktiga i vad de vill säga och hur de vill säga det. Det känns otroligt bra och viktigt, eftersom det blir äkta och känns bra för barnen. Vi tycker förstås att de har presterat helt otroligt bra. Det är nog få vuxna som skulle klara av att sitta på en stol och berätta om sin cancer, säger Christina Knight.

– Det var ganska nervöst. Vi visste inte hur det skulle gå och om de skulle fixa det. Men de var otroligt övertygade om vad de ville säga och inte säga, säger Anne Bergsten, varumärkesansvarig på Barncancerfonden.

Se den första filmen nedan.

Arbetsgrupp
Uppdragsgivare: Barncancerfonden/Anne Bergsten/Linus Almqvist
Byrå: INGO
PL: Jessica Troedsson
Planner: Josefine Billström
Produktionsledare: Anna Östergren
CD: Christina Knight
AD: Timo Orre
Copywriter: Björn Persson
Byråproducent: Pia Dueholm
Originalare: Tobias Westin
Fotograf/Regissör: Karolin Henke/Skarp
Producent: Johanna Strinnvik

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.