Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lätta samvetet med en ursäkt

Publicerad: 5 oktober 2012, 08:58

Hjälporganisationen Action Aid går ut i en Facebook-kampanj för att samla in mer pengar till tredje världen. Bakom upplägget står reklambyrån Hummingbirds.


Ämnen i artikeln:

HummingbirdsActionaid

Insikten bakom kampanjen Rly Sry (Really Sorry) är att man lättar sitt samvete både genom att be om ursäkt och att skänka pengar. Varför inte slå två flugor i en smäll?, tänkte Hummingbirds och tog fram konceptet.  
– Min kompis Mats hade lovat hjälpa till att flytta. Dagen innan flytten fick jag ett mail i vilket han skrev att han inte kunde hjälpa till, men som botgöring gett 20 barn mässlingvaccinationer istället. Jag tyckte det var så fint att jag skrev om det på Facebook. Inlägget fick ett gäng likes, och det slog mig att man faktiskt borde bygga en sajt specifikt för att be om förlåt, säger Emil Löfman, copywriter på Hummingbirds i ett pressmeddelande.

För att be om ursäkt går man loggar man in genom sitt Facebook-konto på kampanjsajten rlysry.se, väljer vem man vill be om ursäkt till, och hur mycket man vill skänka. Genom att använda det sociala nätverket hoppas de på spridning, och att företeelsen ska leva kvar länge.  
– Vi gillar att testa nya insamlingsmetoder som gör det lätt att ge en gåva. Vi tycker att det ska bli spännande att pröva ett grepp som vänder sig specifikt till Facebook-användare, kommenterar Miriam Isaksson, insamlingschef på ActionAid.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

HummingbirdsActionaid

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.