Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Lättklädd feminism allt vanligare i reklam: ”Måste reflektera värderingarna”

Publicerad: 12 November 2020, 13:46

Irina Balog är författare till avhandlingen ”Skinny white bitches: Female sexual agency in contemporary advertising”, som bland annat tittat på hur feminister bedömer reklamen från Calvin Klein, som syns till vänster i montaget.

Reklam med både sexuella och feministiska anslag har blivit allt vanligare de senaste decennierna. Men hur jämställd är den egentligen? En färsk avhandling från Handelshögskolan i Göteborg har tittat närmare på saken. ”Ska man anamma det ska det göras hela vägen, annars blir det inte trovärdigt”, säger forskaren Irina Balog.


Ämnen i artikeln:

HandelshögskolanSexismReklamCalvin KleinAmerican Apparel

Kvinnor har porträtterats med sexuella referenser i reklam sedan 1980-talet. De senaste decennierna har det dock blivit allt vanligare med reklam inspirerad av feminism, samtidigt som den makt som förmedlas

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.