Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Lättklädd Gynning gav säljrekord

Publicerad: 4 Juli 2008, 10:13

Under våren släppte Abecita en kampanj med Carolina Gynning som frontfigur. Gynning poserade på 50-talsinpirerade annonser i företagets bad och underkläder. Satsningen gav resultat. Försäljningen av badkläder ökade under våren med 20 procent.


Foto: Andrea Belluso

För badkläder var det här en jättelyckad satsning. Vi ökade försäljningen med 20 procent. Dessutom har vi sett att många av våra fackhandlare gillar annonserna och att de har använt dem i en större utsträckning än tidigare, säger Monica Sjösvärd , marknadschef på Abecita.

Varför tror du att just den här kampanjen gick så bra?
– Carolina Gynning är en dynamisk person. Dessutom är bilderna lite lekfulla och kampanjen har en lite rolig framtoning istället för att sälja på sex.

Badkläder stod för den stora ökningen. Underklädesförsäljningen ökade endast med två till tre procent enligt Abecita.

Hur mycket hade du hoppats på att försäljningen skulle öka?
– Vi önskade att det skulle hamna på 10-15 procent så det här var klart över förväntningarna, säger Monica Sjösvärd.

Kampanjen, som har en budget på cirka 1 miljon kronor, går under året i dagspress. Detta backas upp av reklamspotar på bio.

Foto: Andrea Belluso

Hur mycket har ni tjänat på kampanjen?
– Oj, det har jag inte hunnit räkna efter. Men vi har absolut tjänat på den. Vi gick bra förra året också men det här blir vårt bästa år någonsin.

Har kampanjen fått någon kritik eller blivit anmäld för att vara sexistisk?
– Nej den har inte blivit anmäld och vi har inte fått någon egentlig kritik heller. Ett par personer har hört av sig till vår kundtjänst och påpekat att de tycker att det är roligt att vi använder oss av en lite större tjej, men vi tycker inte att Carolina är större.

Kommer ni att samarbeta med Gynning igen?
– Vi har fört diskussioner med henne men nu har hon brutit med sin tidigare agentur så vi måste nog ta nya diskussioner med hennes nya agent, säger Sjösvärd.

Har ni några andra modeller på gång?
– Ja, vi har ett par stycken andra kända kvinnor i pipelinen men inga namn som är klara att gå ut med just nu. Alla är verksamma inom musik, mode eller tv-mediet.

Pr-byrå för kampanjen är Vår PR-byrå som Abecita började samarbeta med i början av 2008.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.