Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

LBi och Digitas slås ihop

Publicerad: 5 Februari 2013, 16:29

Jonas Dahlquist, vd på Digitas.

Foto: Andreas Elgstrand.

LBi och Digitas slås ihop av den gemensamma ägaren Publicis. Det nya nätverket kommer att ha 5700 anställda i 25 länder. Vad som kommer att hända i Sverige är oklart.


Ämnen i artikeln:

LBiDigitasPublicis

Det var i september som Publicis annonserade sitt köp av LBi. Nyligen gick affären, värderad till 333 miljoner pund, slutgiltigt i hamn. Därför berättar de nu att nyförvärvet LBi slås samman med Publicis digitala byrå Digitas.

LBi:s globala chef Luke Taylor tar över rodret för det sammanslagna nätverket som tillsammans får närmare 6000 anställda i 25 länder, enligt Campaign. Publicis Groupes styrelseordförande Maurice Levy hävdar att DigitasLBi kommer att bli "den största, mest koncentrerade samlingen av digital kompetens i världen".

I Sverige är LBi betydligt större än Digitas, som formellt sorteras in i Starcoms bolagsstruktur. Digitas vd Jonas Dahlquist fick själv nyligen beskedet om  att de båda nätverken ska slås ihop.  
– Det är ny information för oss på lokalmarknaden. Samgåendet har inte diskuterats, Vad det betyder på lokal nivå är för tidigt att svara på, säger han.

Hur ser du på möjligheten att ni fusioneras med LBi?
– Några sådana diskussioner har inte förts.

Publicis köpte nyligen också mobilbyrån Monterosa som har sin bas i Sverige.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

LBiDigitasPublicis

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.