Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 5 februari 2013, 16:29
Jonas Dahlquist, vd på Digitas.
Foto: Andreas Elgstrand.
LBi och Digitas slås ihop av den gemensamma ägaren Publicis. Det nya nätverket kommer att ha 5700 anställda i 25 länder. Vad som kommer att hända i Sverige är oklart.
Det var i september som Publicis annonserade sitt köp av LBi. Nyligen gick affären, värderad till 333 miljoner pund, slutgiltigt i hamn. Därför berättar de nu att nyförvärvet LBi slås samman med Publicis digitala byrå Digitas.
LBi:s globala chef Luke Taylor tar över rodret för det sammanslagna nätverket som tillsammans får närmare 6000 anställda i 25 länder, enligt Campaign. Publicis Groupes styrelseordförande Maurice Levy hävdar att DigitasLBi kommer att bli "den största, mest koncentrerade samlingen av digital kompetens i världen".
I Sverige är LBi betydligt större än Digitas, som formellt sorteras in i Starcoms bolagsstruktur. Digitas vd Jonas Dahlquist fick själv nyligen beskedet om att de båda nätverken ska slås ihop.
– Det är ny information för oss på lokalmarknaden. Samgåendet har inte diskuterats, Vad det betyder på lokal nivå är för tidigt att svara på, säger han.
Hur ser du på möjligheten att ni fusioneras med LBi?
– Några sådana diskussioner har inte förts.
Publicis köpte nyligen också mobilbyrån Monterosa som har sin bas i Sverige.
Fredrik Thambert