Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 17 december 2007, 15:31
Idag, måndag, skickar Le Bureau ut 3 000 inbjudningar till reklambyråer i Sverige till nästa års Guldäggstävling. Kampanjen består av kategorier med rangordnade ryska dockor. Dessutom finns det en del gömda budskap.
Från vänster: Anna Qvennerstedt, Göran Åkestam, Lotta Lundgren, Martin Marklund, Johan Holmström
– Idén går ut på att hylla duktiga reklamare och att leka lite med branschhierarkin, säger Jonas Wittenmark, ad på Le Bureau.
I kampanjen syns ryska dockor i form av kända svenska reklamare. I dockorna har reklambyrån dessutom gömt dolda budskap till branschkollegorna.
Kampanjen kommer förutom inbjudan även synas som annonser, uppdelade per kategori, i Veckans Affärer, Dagens Media, Cap & Design, Dagens Industri och Citypaketet. Totalt är 20 införanden inbokade.
Old timers: Tyrannosaurus Rex, Leon Nordin, Ove Pihl, Sören Blanking och minst är Filip Nilsson.
– Vi har också tagit fram en ny sajt som går upp på torsdag där reklamare kommer att kunna gå in och göra egna rangordningar som de sedan kan skicka till vänner och fiender, säger Jonas Wittenmark.
Varje annons består av fem rangordnade dockor, ett arbete som Le Bureau gjort tillsammans med Reklamförbundet.
– Men det ska inte ses som ett facit över branschen. Vi har försökt att få till en ganska rolig variation. Det finns nog både de som blir glada och de som blir förbannade över att inte ens finnas med, säger Jonas Wittenmark.
Vad hoppas ni på för reaktion?
– Att det känns roligt och inte så pretentiöst.
Tobias Carlson & Jonas Wittenmark ad
Hjalmar Delehag copy
Gustaf Sehlstedt projektledare
Petra Dranger Jendermyr produktionsledare
Illustration Mikael Eriksson, Tobias Dahlén & Stefan Hörberg på Rithuset
Web: Le Bureau
Linda Fagerlind