Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Le Bureau kan tappa största kunden

Publicerad: 9 april 2008, 18:02

Le Bureau kan tappa sin största kund när Trygg-Hansa samlar hela Nordenuppdraget på en byrå
Trygg-Hansa går ut i en ny nordisk pitch. Försäkringsjätten vill ha samma byrå i alla tre länder. I potten ligger ett årligt byråarvode på femton miljoner.


Trygg-Hansa söker en ny integrerad reklambyrå som ska ansvara för försäkringsbolagets samtliga varumärken i de nordiska länderna. Fram till i dag har man arbetat med nationella byråer.

De bolag som Trygg-Hansa jobbar med i dag är: Kunde i Danmark, Schaerven i Norge och Le Bureau i Sverige. För lilla Le Bureau har Trygg-Hansa varit ett jätteuppdrag och byrån har gjort flera kreativa kampanjer för dem.  

Trygga-Hansas och Le Bureaus historia började när försäkringsbolaget 2006 var ute i sin senaste pitch. Det slutade med ett delat uppdrag mellan Publicis och Le Bureau, en kärlekssaga som dock bara höll i sex månader.

På sommaren dumpades Publicis och Le Bureau blev ensam kvar på uppdraget. Deras första kampanj gick upp i november 2006. Teamat för den första kampanjen var ”rätt försäkrad” och där ringde Trygg-Hansa upp alla sina 1,9 miljoner kunder.

Men nu kan alltså samarbetet mellan Trygg-Hansa och Le Bureau vara över.
– Men det är klart att vi ska vara med i pitchen, säger Gustaf Sehlstedt.

Beslutet att samordna reklambyråköpen har vuxit fram hos Johan Hedensiö, koncerndirektör med ansvar för marknad, strategi och kommunikation.
– Vi ska se om vi kan jobba mer samordnat i Norden. Vi har dialoger med externa byråer och de byråer som vi redan jobbar med. Vi är ett nordiskt bolag och vill kunna jobba mer effektivt i hela Norden, säger Johan Hedensiö.

Byråintäkten för uppdraget lär uppgå till cirka femton miljoner kronor per år. Det är en siffra som Johan Hedensiö väljer att inte kommentera.

Läs mer om upphandlingen i veckans nummer av Resumé.

Claes de Faire

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.