Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Ledare har ett särskilt stort ansvar för att förstå när saker går överstyr”

Publicerad: 2 November 2017, 14:33

Honestys vd Walter Naeslund, Perfect Fools vd Ann Ystén och Pontus Karlsson vd på ANR BBDO.

Med anledning av #metoo-kampanjen och kvinnors erfarenheter av sexuella trakasserier i reklambranschen ber Resumé byråcheferna att berätta hur de arbetar för att motverka sexuella trakasserier. Den här gången har turen kommit till Honesty, Perfect Fools ANR BBDO och Animal.


Ämnen i artikeln:

Reklambyråer#MeTooReklam

Walter Naeslund, vd på Honesty

Hur jobbar ni för att förebygga sexuella trakasserier?
– Organisationer behöver en kultur där de här sakerna snabbt blir synliga och fångas upp så att de inte kan fortgå och frodas. Vi har lagt mycket fokus under många år på att bygga en kultur som är snäll, öppen och ärlig.

Har ni en åtgärdsplan för den här typen av händelser?
– Nej, men det borde vi ha ifall någonting faktiskt skulle hända. Man vill kunna agera snabbt då och inte i det läget börja utreda vad som är arbetsrättsligt korrekt osv.

Med anledning av #metoo-debatten har ni övervägt att ändra ert sätt att arbeta med de här frågorna?
– Jag tror att det är rätt väg att fortsätta bygga och vårda vår kultur. Att komplettera med en konkret, juridiskt validerad och lättförståelig åtgärdsplan är en konkret förändring som nog inte hade kommit upp utan #metoo.

Hur mycket har ni pratat om de här frågorna på byrån under de senaste veckorna?
– Vi diskuterar generellt rätt mycket vad som händer i världen så även det här har diskuterats mycket såklart.

Vad har chefer med personalansvar för ansvar när de här problemen uppstår?
– Ledare har en särskild roll att spela i att sätta byråns kultur och att förstå om den håller på att gå överstyr. Ledare har också ansvar för att se till att alla vet hur de kan, bör eller ska agera i en krissituation. Sen är det ju alltid en bra ledarskapsprincip att försöka föregå med gott exempel men det verkar milt uttryckt inte lika självklart överallt när man läser er artikel.

Hur reagerar ni på berättelserna kring sexuella övergrepp och sexism i Resumés artikel?
– Det är bedrövliga historier. Vi blir såklart besvikna och förundrade över att sånt här kan fortgå.

Ann Ystén, vd på Perfect Fools

Hur jobbar ni för att förebygga sexuella trakasserier?

– Genom strategiskt kulturarbete, tydlighet i vad som gäller samt transparens i alla frågor. Vi tvekar inte att lyfta upp och prata om svåra frågor och #metoo skapade en möjlighet att prata om det utan att frågan aktualiserats här.

Har ni en åtgärdsplan för den här typen av händelser?
– Ja.

Med anledning av #metoo-debatten har ni övervägt att ändra ert sätt att arbeta med de här frågorna?
– Det var mycket bra att frågan aktualiserades. Påminde om vikten av att prata om det vilket vi nu gjort i ett all-agency möte. För att verkligen tydliggöra och lyfta det som redan fanns i vår jämställdhetsplan. Vi kommer att jobba vidare med jämställdhetsplanen och bli ännu tydligare avseende 0-tolerans.

Hur mycket har ni pratat om de här frågorna på byrån under de senaste veckorna?
– Oavbrutet både i organiserad och oorganiserad form.

Vad har chefer med personalansvar för ansvar när de här problemen uppstår?
– Att rapportera till vd och/eller HR-ansvarig om det finns ens antydningar om problem. Dessa har sedan ansvaret att ta frågan vidare enligt vår jämställdhetsplan.

Hur reagerar ni på berättelserna kring sexuella övergrepp och sexism i Resumés artikel?
– Personligen upprörd men inte överraskad efter 25 år i branschen. Många yngre medarbetare på byrån har blivit mer överraskade vilket ändå ger hopp om framtiden.

Pontus Karlsson, vd ANR BBDO

Hur jobbar ni för att förebygga sexuella trakasserier?
– De som har en officiell eller inofficiellt ledande position sätter tonen på arbetsplatsen och har ett ansvar för hur vi möter och behandlar alla personer. Vi har alltid arbetat aktivt och fattat beslut för en mer jämställd arbetsplats. Vidare underlätta och hitta forum för att alla ska kunna och våga säga vad de tycker. Jag vill tro att det är grunden för att förebygga även sexuella trakasserier.

Har ni en åtgärdsplan för den här typen av händelser?
– Som en av få arbetsplatser har vi kollektivavtal. Det ställer även krav på hur vi arbetar med och processar arbetsmiljöfrågor. Tidigare i år genomlystes och godkändes vårt arbetsmiljöarbete och -plan av Arbetsmiljöverket, så policy, processen och planen finns. Men som tidigare sagt, om inte alla ledare är föredömen är det inte värt så mycket.

Med anledning av #metoo-debatten har ni övervägt att ändra ert sätt att arbeta med de här frågorna?
– Vi vill tro att vi är uppmärksamma och har rätt verktyg, men vi kan aldrig stå still. #metoo-debatten har effektivt uppmärksammat oss på att vi inte kan ta något förgivet. Inte ens att den mest självklara och grundläggande tryggheten är på plats.

Hur mycket har ni pratat om de här frågorna på byrån under de senaste veckorna?
– Utöver att det har tagits upp i ägarkollektivet har det pågått spontana samtal mellan medarbetarna.

Vad har chefer med personalansvar för ansvar när de här problemen uppstår?
– Vi är en platt organisation så i slutändan ligger allt ansvar på VD och aktiva ägare. Vi måste skapa en kultur så att det känns enkelt och meningsfullt att rapportera till de som, utöver på ett mänskligt plan, kan vidta åtgärder. För att det ska fungera måste dock alla som medmänniskor se, lyssna, markera mot det som inte är ok.

Hur reagerar ni på berättelserna kring sexuella övergrepp och sexism i Resumés artikel?
– Samtidigt som vi vet att sexism och övergrepp finns överallt i samhället blir man arg och ledsen över att det fortfarande är så utbrett, mitt i det livet vi lever här och nu.  Berättelserna och debatten är viktig i vår bransch, för vi vill gärna tro och argumentera för att vi kommit längre - att vårt arbetsliv är mer jämställt än det är.

Charlotta Hård, byråledare på Animal:

Hur jobbar ni för att förebygga sexuella trakasserier?
– Vi arbetar aktivt med att bygga en företagskultur som främjar jämställdhet, där trakasserier, oavsett kön, sexuell läggning eller ålder inte ska förekomma.

Har ni en åtgärdsplan för den här typen av händelser?
– Ja, och företagets ledning är alltid tillgänglig 24/7 redo för snabba beslut och att ta actions vid krissituationer.

Med anledning av #metoo-debatten har ni övervägt att ändra ert sätt att arbeta med de här frågorna?
– Självklart påverkar debatten oss och vi kommer att fortsätta arbeta aktivt med att utveckla vår företagskultur. Den kultur och värderingar vi har avspeglas i sin tur på de jobb vi gör åt våra uppdragsgivare.

Hur mycket har ni pratat om de här frågorna på byrån under de senaste veckorna?
– Vi spanar alltid och diskuterar vad som händer i omvärlden. Självklart har #metoo-debatten berörts i stor utsträckning, både i formella- som informella sammanhang.

Vad har chefer med personalansvar för ansvar när de här problemen uppstår?
– Att rapportera till företagets ledning omedelbart och ta action direkt. Detta är inte bara en fråga för dem med personalansvar, vi som kollektiv har ett gemensamt ansvar för varandra.

Hur reagerar ni på berättelserna kring sexuella övergrepp och sexism i Resumés artikel?
– Det är verkligen hemska och ledsamma berättelser som delats, men ack så viktigt att det här kommer upp till ytan.  Hela #metoo-debatten visar på de strukturella problem vi har i samhället, där vi i kommunikationsbranschen är lika goda kålsupare.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklambyråer#MeTooReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.