Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ledarna byter till Forsman & Bodenfors

Publicerad: 19 April 2012, 11:52

Gyros fiaskokampanj för Ledarna som fälldes av RO. Nu har ledarna anlitat F&B i stället.

Ledarna byter reklambyrå till Forsman & Bodenfors efter Gyros fiasko förra året där man använt personer i en CV-kampanj utan att ha frågat om lov. Det nya konceptet – Hos oss blir du en bättre chef – ska öka kännedomen om Ledarna samt göra klart att organisationen är till enbart för chefer.


Ämnen i artikeln:

GyroLedarnaForsman & Bodenfors

Chefsförbundet Ledarna byter ut Gyro till Forsman & Bodenfors. Samarbetet inleddes vid årsskiftet och nu lanserar Ledarna ett helt kommunikationskoncept – Hos oss blir du en bättre chef.

– Vi har frågat F&B om de kan hjälpa oss att fram en ny kommunikativ plattform där vi blir mer konkreta kring vårt erbjudande. På den vägen är det, säger Niki Westerberg, kommunikationschef på Ledarna.

Bakgrunden till det nya konceptet är att en varumärkesundersökning visat att Ledarna behöver vara mer konkret kring sitt erbjudande – Ledarna har idag 87 000 medlemmar, vilket är en ökning med 5,9 procent jämfört med förra året.

Ledarna och dess dåvarande reklambyrå Gyro fick hård kritik förra året för sin CV-kampanj där man använde personer utan att ha bett om lov. SEO-experten Nikke Lindqvist var en av de personer som gick i taket och han anmälde kampanjen till Reklamombudsmannen, RO, där den senare också fälldes.

Var RO-fällningen anledningen till att ni bytte byrå till F&B?
– Vi tog beslutet att avveckla vårt samarbete med Gyro i höstas. Jag har ingen kommentar till detta, utan det är överspelat sedan länge., säger Niki Westerberg.

Ledarnas nya koncept Hos oss blir du en bättre chef inleds på fredag i storstadsprint med fyra annonser.

Dessa publiceras vid lika många tillfällen under en sjudagarsperiod.

Ledarna drar även igång onlineannonsering senare i vår:

– Vi hoppas naturligtvis kunna öka uppmärksamheten och vi trivs fantastiskt bra med F&B. De förstår oss och vi har en bra dialog, säger Niki Westerberg.

Tanken med det konceptet är att Ledarna för första gången ska låta opinionsbildning och reklam gå hand i hand – en av annonserna lyfter exempelvis fram behovet av att modernisera svensk lönebildning.

Ledarna satsar knappt tre miljoner kronor fram till i sommar, men några planer på reklamfilmer finns det inte:

– Nej, det är för dyrt, säger Niki Westerberg.

Varför använder ni en tupp som symbol i kampanjen?
– Det är en etablerad ledarfigur och vi diskuterade om den kan tänkas behöva lite ledarskapsträning. Tuppen är också både kul och iögonfallande, vilket lockar till läsning, säger Niki Westerberg.

I filmen Tuppen med Magnus Härenstam blev han rullad i både fjädrar och tjära. Han kanske skulle ha behövt lite ledarskapsträning?
– Haha, jo kanske det, säger Niki Westerberg.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.