Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lee Clow: Steve Jobs den tuffaste jag mött

Publicerad: 3 oktober 2014, 12:55

Reklamlegendaren Lee Clow trodde att han hade mött den tuffaste och mest kompromisslösa ledaren i form av Jay Chiat. Men det var fram tills han mötte Steve Jobs. Det framgår i en kortfilm om Lee Clows liv och karriär.


Jay Chiat hade ett motto som löd "Bra är inte tillräckligt bra". Men i Lee Clow-filmen framgår det att Jay Chiat bara var rena västanfläkten jämfört med Steve Jobs.

- Han var alltid krävande och tyckte att Apples reklam måste bli bättre, han krävde alltid at det skulle bli ett genombrott och sade aha, men det ser ut som sådan skit som alla andra gör, säger Lee Clow i filmen.

I filmen framgår det också att Lee Clow minns en dag när Steve Jobs kallade på honom efter att han hade återvänt till Apple som vd.
Beskedet var glasklart – Apples marknadsföring skulle förändras.
- Paniken satte in. Shit han vill göra något som räddar bolaget och han vill att jag hjälper till. Här har jag mitt livs utmaning, säger Lee Clow.

Det var då man skapade "Think Different" som skulle ge världen besked om att Apple var här för att stanna.

- Det skapade det här galna firandet av genier i världen och samtidigt påminde det Apple om vilka de var, vad de brydde sig om och vilka värderingar man hade...Människor som är galna nog att tänka att de kan förändra världen är de som gör det. Och han gjorde det."

Lee Clows 18-minutersfilm ingår i en dokumentärserie för Art Directors Club.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.